נוירואימונולוגיה

האם יש תועלת לאיזון רמות וויטמין D למניעת מחלות צרברווסקולאריות? (JAMA Neurol)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Neurology מתפרסמות תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי מדידה בודדת של רמות 25(OH)D ובין היקף צפיפות-יתר של החומר הלבן או שכיחות אוטמים תת-קליניים ולא זוהה קשר עם התקדמות צפיפות-יתר של החומר הלבן או אוטמים מוחיים תת-קליניים בבדיקות הדמיה חוזרות במרווחים של כעשר שנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיים קשר בין חסר ויטמין D ובין יתר לחץ דם, סוכרת והיארעות אירועים מוחיים. לא ידוע רבות אודות הקשר בין וויטמין D ובין מחלה צרברווסקולארית תת-קלינית. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין רמות 25(OH)D ובין שינויים צרברווסקולאריים לפי בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית של המוח, בקרב משתתפים במחקר ARIC (Atherosclerosis Risk In Communities).

מדגם המחקר כלל 1,622 מבוגרים שחורים ולבנים, בגילאי 55-72 שנים, ללא היסטוריה של אירוע מוחי קליני, שעברו בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית של המוח בביקור השלישי במסגרת מחקר ARIC ובדיקה נוספת לאחר כעשר שנים (888 חולים). רמות 25(OH)D נקבעו בעת הביקור השלישי, עם תקנון הרמות לחודש בשנה וסיווג בהתאם לרבעונים מותאמים לגזע.

גיל המשתתפים הממוצע עמד על 62 שנים, 59.6% היו נשים ו-48.6% שחורים. לא זוהה קשר בין רמות 25(OH)D ובין היקף צפיפות-יתר של החומר הלבן, שכיחות מדד גבוה של צפיפות-יתר של החומר הלבן (3 ומעלה) או נוכחות אוטמים. בדומה, לא זוהה קשר פרוספקטיבי בין רמות 25(OH)D נמוכות ובין

שינוי בנפח צפיפות-יתר של החומר הלבן, מדד גבוה של צפיפות-יתר של החומר הלבן (3 ומעלה) או נוכחות אוטמים בבדיקות הדמיה עוקבות, שנערכו כעשר שנים מאוחר יותר.

ממצאי המחקר אינם תומכים באיזון רמות וויטמין D בדם במטרה למנוע מחלות צרברווסקולאריות.

JAMA Neurol. Published online May 26, 2014   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה