נוירואימונולוגיה

מה בין טיפול אימהי בנוגדי-דיכאון ובין מומים במוח התינוק? (Neuropsychopharmacology)

אישה בהריון

טיפול אימהי בנוגדי-דיכאון עשוי להביא לשינויים מבניים במוח בתינוקות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מאי בכתב העת Neuropsychopharmacology.

ממחקר עוקבה רטרוספקטיבי של 33 ילדים עולה כי צאצאים לאימהות שטופלו בתרופות ממשפחת SSRI (Selective Serotonin Reuptake Inhibitor) במהלך ההיריון היו בסיכון גבוה משמעותית להתפתחות CIM (Chiari type I brain Malformation), שזוהו בבדיקות MRI, בהשוואה לצאצאים לאימהות ללא-דיכאון, שלא קיבלו את הטיפול התרופתי.

מרבית הילדים עם מום זה, המוגדר כרקמת צרבלום המתפשטת לתעלת עמוד השדרה, אינם סובלים מבעיות משמעותיות. עם זאת, חלק סובלים מכאבי ראש ובעיות שיווי משקל, חמורות דיו בכדי לדרוש התערבות ניתוחית.

כאמור, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 33 ילדים (60% בנים)  לאימהות שאובחנו עם דיכאון ונטלו טיפול בתרופות ממשפחת SSRI במהלך ההיריון, כמו גם 66 ילדים תואמים לאימהות ללא היסטוריה של דיכאון או טיפול בנוגדי-דיכאון.

התרופה הנפוצה ביותר ששימשה בקבוצה הראשונה הינה Sertraline, ולאחריה Fluoxetine ו-Citalopram. כל הילדים עברו בדיקות MRI בגילאי שנה ו/או שנתיים.

מהתוצאות עולה כי 18% מהילדים לאימהות שנטלו SSRI במהלך ההיריון אובחנו עם CIM, זאת בהשוואה ל-2% מהילדים לאימהות בריאות (p=0.003, יחס סיכויים של 10.32). השיעור היה גבוה עוד יותר בצאצאים לאימהות עם היסטוריה משפחתית של דיכאון (יחס סיכויים של 38.08, p=0.002), עדות לחשיבות הרבה של גנים, כמו גם הסביבה.

גורמי סיכון אחרים למומים כללו טיפול אימהי בתרופות ממשפחת SSRI בעת ההפריה וחשיפה של העובר ל-SSRI בכל שלושת הטרימסטרים.

מדגם התינוקות שנחשפו ל-SSRI נולד בגיל היריון מוקדם משמעותית (p<0.001), עם אורך קצר יותר בלידה ושהות ממושכת יותר ביחידת טיפול נמרץ ביילודים, בהשוואה לביקורות הבריאות.

בניתוח נוסף של הנתונים החוקרים התמקדו ב-90 ילדים נוספים, כולל 30 לאימהות שאובחנו עם דיכאון, אך לא נטלו נוגדי-דיכאון במהלך ההיריון ו-60 אימהות בריאות. לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעורי CIM בין שתי הקבוצות הללו.

החוקרים מוסיפים כי ממצאי המחקר אינם תומכים בשינוי הרגלי הטיפול של רופאים בנשים הרות. אין תשובה חד-משמעית באשר לטיפול האופטימאלי בנשים עם דיכאון במהלך ההיריון ויש לקחת בחשבון את הסיכונים של טיפול תרופתי אל מול הסיכון של דיכאון פעיל ולא-מטופל.

Neuropsychopharmacology. Published online May 19, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה