נוירואימונולוגיה

עדויות חדשות קושרות בין טיפול בביספוספנטים ובין פרפור פרוזדורים (Am J Cardiol)

 

לאור פרסום נתונים חדשים קובעים מומחים כי על מנהל המזון והתרופות האמריקאי לשקול הערכה חוזרת של הסיכון לפרפור פרוזדורים עם חלק מהתרופות המאושרות לטיפול באוסטיאופורוזיס. מהסקירה של נתונים מתשעה מחקרים, כולל מספר מחקרים שפורסמו מאז ההתייחסות הראשונה של הסוכנות לנושא, עולה כי הן תרופות פומיות והן תרופות הניתנות דרך הוריד ממשפחת ביספוספנטים מלוות בסיכון מוגבר להופעה חדשה של פרפור פרוזדורים. הסיכון היה גדול יותר עם תרופות הניתנות דרך הוריד.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי יש הוכחות כי ביספוספנטים מפחיתים את שיעורי התחלואה והתמותה. במטה-אנליזה הנוכחית מצאו החוקרים כי יש להמשיך לבחור בתרופות אלו כטיפול קו-ראשון לאוסטיאופורוזיס ואוסטיאופניה, אך יש לנקוט משנה זהירות בבחירת החולים. בפרט, בחולים בסיכון גבוה לפרפור פרוזדורים חולים מבוגרים או עם היסטוריה של אירועים לבביים- יש מקום למעקב הדוק.

ביספוספנטים נפוצים מאוד לשימוש ומצטרפות עוד ועוד התוויות למתן הטיפול התרופתי, כאשר בחולים אלו שכיחות גבוהה של מחלות לב.

החוקרים זיהו חמישה מחקרים אקראיים ומבוקרים, שערכו השוואה בין טיפול תוך-ורידי ב-Zoledronic Acid ובין טיפול פומי ב-Alendronate ו-Risedronate מול פלסבו. הם גם זיהו ארבעה מחקרים תצפיתיים שבחנו טיפול תוך-ורידי ב-Zoledronate ו-Pamidronate, כמו גם טיפול פומי ב-Alendronate, Clodronate, Etidronate, Ibandronate ו-Risedronate. בסיכומו של דבר כללה הסקירה כ-135,000 משתתפים.

החוקרים זיהו עליה בסיכון היחסי לפרפור פרוזדורים עם שני סוגי הביספוספנטים, אם כי הסיכון היה גדול יותר עם הטיפול התוך-ורידי.

הסיכון האבסולוטי להופעת פרפור פרוזדורים היה נמוך: 1.1% ו-0.4% עם טיפול תוך-ורידי וטיפול פומי בביספוספנטים, בהתאמה, בהשוואה לפלסבו.

מאחר וחמישה מהמחקרים פורסמו לאחר הסקירה של ה-FDA משנת 2008, והתוצאות מעידות על קשר בין פרפור פרוזדורים ובין טיפול פומי ותוך-ורידי בביספוספנטים, ייתכן ויש מקום לבחון מחדש את הקשר הנ”ל.

למרות שהסקירה גדולה דיו לזיהוי אירועים נדירים, ישנן מספר מגבלות. החוקרים לא הצליחו לאסוף מידע מפורט אודות גורמי הסיכון למחלות לב וכלי דם וטיפול בתרופות נלוות, והמחקרים המקוריים היו קטנים מדי להערכת השפעות של תרופות אינדיבידואליות. כמו כן, המחקרים האקראיים בסקירה לא בחנו באופן ספציפי את הסיכון לפרפור פרוזדורים עם ביספוספנטים.

לפיכך, החוקרים קוראים לערוך מחקרים פרוספקטיביים אקראיים נוספים להערכה טובה יותר של הסיכון לפרפור פרוזדורים עם טיפול בביספוספנטים ולקבוע אם מדובר בסיכון של כלל משפחת התרופות או שהסיכון תלוי בתרופה הספציפית.

Am J Cardiol 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה