נוירואימונולוגיה

האם ההנחיות החדשות לטיפול בכולסטרול ישפיעו על היקף השימוש ב- Ezetimibe (איזטרול)?

אעפ”י שרופאים מעדיפים לעבוד על-בסיס רפואה מבוססת-ראיות, נראה כי לא כך הדבר בכל הנוגע למתן מרשמים לטיפול ב-Ezetimibe. חלק מהמבקרים טוענים כי השימוש בסמני עזר להכוונת הטיפול, במקום תוצאות קליניות דוגמת הופעת אוטם שריר הלב, אירוע מוחי או תמותה, תרמו ככל הנראה למגמה זו.

הטיפול ב-Ezetimibe מביא להפחתת ערכי LDL בהיקף של 20% כאשר ניתן לבדו. הטיפול גם מביא להפחה נוספת בערכי LDL כאשר ניתן כתוספת לטיפול בסטטינים. מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את התרופה בשנת 2002 לשימוש בארצות הברית בעיקר לצורך הפחתת רמות LDL, סמן למניעת מחלות לב וכלי דם. עדיין לא ברור אם הטיפול ב- Ezetimibe הביא לשיפור בעל משמעות קלינית בתוצאות.

השאלה הנ”ל זכתה למענה מסוים בינואר 2008, עם פרסום ממצאי מחקר ENHANCE (Ezetimibe and Simvastatin in Hypercholesterolemia Enhance Atherosclerosis Regression), מהם עלה כי הועפת Ezetimibe לא הביאה להפחתת התקדמות טרשת עורקים, בהשוואה לטיפול ב-Simvastatin בלבד, למרות הפחתת רמות LDL. התקדמות טרשת עורקים נקבעה על-פי שינוי בעובי שכבת אינטימה-מדיה בדופן עורקי התרדמה ועורקי המפשעה סמן עזר נוסף.

רופאים בארצות הברית וקנדה ממשיכים להמליץ על הטיפול ב- Ezetimibe גם לאחר הוכחות כי הוספת התרופה לסטטינים לא הביאה להפחתת התקדמות טרשת עורקים, בהשוואה לטיפול בסטטינים בלבד.

ממצאי מחקר ENHANCE הובילו מספר מומחים בקרדיולוגיה להטיל ספק במקומו של Ezetimibe בטיפול במחלות לב וכלי דם. חלק טענו כי ממצאי המחקר אף יובילו לשינוי הרגלי הטיפול, מאחר ובהעדר הוכחות לשיפור התוצאות עם הטיפול התרופתי, יש להדיח את הטיפול ב- Ezetimibe לאפשרות אחרונה בחולים הנדרשים לטיפול תרופתי להיפרכולסטרולמיה,וגם במקרים אלו, סביר להמתין למידע נוסף בנושא בטרם ממליצים על Ezetimibe.

עם זאת, בקנדה, ממצאי המחקר לא הובילו לכל שינוי בדפוס הטיפול, כאשר בארצות הברית חל שינוי מסוים במגמות הטיפול.

במחקר שפורסם ב-American Heart Journal, חוקרים בחנו את מגמות הטיפול ב- Ezetimibe לפני ואחרי פרסום ממצאי מחקר ENHANCE, באמצעות נתונים שנאספו בארצות הברית בין 1 בינואר, 2002, ועד 31 בדצמבר, 2009. החוקרים מצאו כי מספר המרשמים החודשי לטיפול ב- Ezetimibe ל-100,000 אנשים עלה מ-6 ל-1,082 בארצות הברית בתקופה שבין נובמבר 2002 ועד ינואר 2008, ולאחר מכן ירד ל-572 ל-100,000 אנשים בדצמבר 2009, ירידה של 47.1%. בקנדה, עם זאת, היקף הטיפול מצוי במגמת עליה מתמדת מ-2 ל-495 ל-100,000 אנשים מיוני 2003 (כאשר התרופה אושרה בקנדה) עד דצמבר 2009.

מממצאים קודמים עלה כי הטיפול ב- Ezetimibe בקנדה התקבל באופן צונן יותר ולכן החוקרים ציפו לירידה בהיקף הטיפול בעקבות ממצאי מחקר ENHANCE. לכן הם בחנו גורמים שונים, כולל ההנחיות הקנדיות לאיזון רמות שומנים בדם, הכוללות המלצה על הוספת Ezetimibe לטיפול בסטטינים, המלצה שלא השתנתה בעקבות ממצאי מחקר ENHANCE.

כמו כן, למרות ירידה בהיקף הטיפול ב- Ezetimibe בארצות הברית לכל 100,000 אנשים, עדיין מדובר בהיקף טיפול גדול יותר מאשר בקנדה, עם עלויות טיפול שעמדו על למעלה מ-2.2 מיליארד דולרים בשנת 2009.

אעפ”י שממצאי מחקר ENHANCE לא שללו לחלוטין את הטיפול ב- Ezetimibe, ייתכן כי ההנחיות החדשות לאיזון רמות שומנים בדם יעשו זאת. ההנחיות שפורסמו בסוף השנה הקודמת ע”י ה-ACC/AHA , זנחו את הרעיון של השגת יעד ערכי LDL, ובמקום זאת המליצו על טיפול בסטטינים להפחתת רמות LDL רק בחולים מסוימים.

JAMA. Published online March 19, 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה