נוירואימונולוגיה

ההשפעה של סימבסטטין במינון גבוה על אטרופיה מוחית ומוגבלות בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית (The Lancet)

במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי טיפול בסימבסטטין במינון גבוה הביא להפחתת השיעור השנתי של אטרופיה מוחית, בהשוואה לפלסבו, כאשר הטיפול היה בטוח ונסבל היטב.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אין טיפול משביע רצון לטרשת נפוצה מתקדמת שניונית האחראית למרבית המוגבלות בחולים עם טרשת נפוצה. לסימבסטטין, המשמש באופן נרחב לטיפול במחלות כלי דם, עם פרופיל בטיחות מצוין, השפעות אימונומודולטוריות, עם הגנה על מערכת העצבים, העשויות להפוך את התרופה למועמדת טובה לטיפול בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית.

החוקרים ערכו מחקר מבוקר, כפל-סמיות, בתקופה שבין 28 בינואר, 2008, ועד 4 בנובמבר 2011, במרכזים בבריטניה. חולים בגילאי 18-65 שנים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית חולקו באקראי לטיפול בסימבסטטין במינון 80 מ”ג או בפלסבו. החולים, הרופאים המטפלים ואלו שהעריכו את התוצאות לא היו מודעים להקצאה האקראית. התוצא העיקרי היה השיעור השנתי של אטרופיה כל-מוחית, כפי שנמדד בעזרת בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית.

מדגם המחקר כלל 140 משתתפים, שחולקו באקראי לטיפול בסימבסטטין (70 חולים) או פלסבו (70 חולים). שיעור האטרופיה השנתי הממוצע היה נמוך יותר משמעותית בחולים בקבוצת הטיפול בסימבסטטין (0.288% לשנה) בהשוואה לקבוצת הפלסבו (0.584% בשנה). ההבדל המתוקן בשיעור האטרופיה בין הקבוצות עמד על 0.254%- בשנה; ירידה של 43% בשיעור השנתי.

הטיפול בסימבסטטין נסבל היטב, ללא הבדלים בין קבוצות הפלסבו וההתערבות בשיעור המשתתפים עם אירועים חריגים חמורים (20% לעומת 13%, בהתאמה).

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים תומכים בהערכה מתקדמת יותר של הטיפול הנ”ל במחקרים נוספים.

The Lancet, Early Online Publication, 19 March 2014

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה