נוירואימונולוגיה

מה בין טיפול בגלולות למניעת היריון ובין טרשת נפוצה? (מתוך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה-AAN)

בנשים עם טרשת נפוצה או תסמונת CIS (Clinically Isolated Syndrome) תועדה שכיחות גבוהה יותר של טיפול בגלולות למניעת היריון בשלוש השנים לפני האבחנה, בהשוואה לנשים שלא פיתחו טרשת נפוצה או CIS, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה-AAN (American Academy of Neurology).

החוקרים מסבירים כי הורמונים משחקים תפקיד חשוב במחלות רבות, וידוע כי היריון, המלווה ברמות אסטרוגן גבוהות, מספק הגנה מפני התלקחויות בנשים עם טרשת נפוצה קיימת, ולכן הרושם הוא כי להורמונים יש חלק חשוב במחלה זו.

החוקרים זיהו 305 נשים עם טרשת נפוצה או CIS שאובחנו לראשונה בין 2008-2011, עם נתונים זמינים לפחות שלוש שנים לפני הופעת התסמינים. לכל מקרה התאימו עשר ביקורות בהתאם לגיל, גזע/מוצא ומאפייני חברות. הנתונים נאספו מהרשומות הרפואיות האלקטרוניות, תוך תקנון להרגלי עישון ולידות חי שלוש שנים לפני הופעת התסמינים.

מהנתונים עולה כי 29.2% מהנשים בקבוצת המקרים ו-23.5% מהנשים בקבוצת הביקורת נטלו טיפול הורמונאלי למניעת היריון במשך לפחות שלושה חודשים, במהלך שלוש השנים שקדמו להופעת התסמינים. מרבית הנשים נטלו תכשירים משולבים הכוללים אסטרוגן/פרוגסטין.

בנשים שנטלו טיפול הורמונאלי למניעת היריון במהלך שלוש השנים לפני הופעת התסמינים נרשמה עליה של 35% בסיכון להתפתחות טרשת נפוצה או CIS. באלו שהפסיקו את הטיפול ההורמונאלי לפחות חודש לפני הופעת התסמינים נרשמה עליה של 50% בסיכון.

החוקרים כותבים כי מדובר בהשפעה קטנה ולא ניתן לבסס המלצות על בסיס תצפיות אלו. הם מוסיפים כי שני מחקרים קודמים הציעו קשר דומה וכי המחקר הנוכחי תומך בעדויות הללו.

מתוך הכנס השנתי ה-66 מטעם ה-AAN

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה