נוירואימונולוגיה

הערכת התועלת של שירותי רפואת עור מרחוק (JAMA Dermatol)

 

רופאים הממוקמים באתרים מרוחקים יכולים להעריך באופן מהימן חולים מאושפזים עם בעיות עוריות אפשריות, על-סמך תצלומים והמידע הרפואי הכללי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש פברואר בכתב העת JAMA Dermatology.

החוקרים מצאו כי רופאי עור שהעריכו חולים מאושפזים מרחוק, באמצעות תצלומים ומידע רפואי, הגיעו לעיתים קרובות לאותה מסקנה כמו רופאים שבחנו באופן אישי את החולים. לאור הממצאים, הם מאמינים כי טל-דרמטולוגיה לזיהוי חולים הנדרשים לטיפול נוסף או בדיקות סקירה עשויה לשפר את הגישה לשירותי רפואת עור באזורים כפריים.

במטרה להעריך את המהימנות של הערכות חולים ע”י רופאי עור הממוקמים באתרים אחרים, החוקרים ערכו השוואה בין ההמלצות של רופאים שבחנו 50 חולים באופן אישי, אל מול ההמלצות של שני רופאים שהעריכו את החולים באמצעות שירותי טל-דרמטולוגיה. כל החולים היו בגילאי 18 שנים ומעלה, ואושפזו לבית חולים של אוניברסיטת פנסילבניה בפילדלפיה, בין ספטמבר 2012 ועד אפריל 2013.

החוקרים מצאו כי במידה והרופא שבדק את החולה באופן אישי המליץ כי החולה יקבל ייעוץ באותו יום, אזי הרופאים באתרים המרוחקים הסכימו עם ההמלצה ב-90% מהמקרים.

כאשר תוארה חוסר-הסכמה בין הרופאים היא נגעה לרוב לאופן הטיפול במצב, למרות הסכמה בנוגע לאבחנה של המצב. כמו כן, כאשר הרופא שבדק את החולה באופן אישי המליץ על ביופסיה עורית, הרופא באתר המרוחק הסכים ב-95% מהמקרים.

מהממצאים עולה כי שירותי טל-דרמטולוגיה הם אמצעי אמין למיון ראשוני של ייעוצים של רופאי עור באשפוז. החוקרים מאמינים כי יש תקווה כי השימוש בשירותים אלו עשוי להרחיב את הגישה של חולים לרופאי עור, במידת הצורך. הם מסבירים כי חולים הנדרשים לייעוץ רופא עור בבית החולים הם לעיתים קרובות חולים מורכבים ועשויים לסבול ממצבים מסכני-חיים, דוגמת תסמונת SJS (Stevens-Johnson Syndrome),תגובה חמורה לזיהום או טיפול תרופתי,  כולל פריחה כואבת.

אחד ההיבטים הייחודיים של המחקר הוא ההתייחסות לשיפור הגישה לרופאי עור בתנאים של בתי חולים, אזור בו רופאי עור אינם משקיעים חלק גדול מזמנם.

JAMA Dermatol 2014

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

סביר להניח כי שירותי רפואה מרחוק (טל-רפואה) חשיבות אפשרית גם במקצועות רפואיים נוספים, מעבר לרפואת עור.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה