נוירואימונולוגיה

רמות נמוכות של וויטמין D מנבאות התקדמות טרשת נפוצה (JAMA Neurol)

ממחקר חדש עולים נתונים נוספים התומכים בהשערה לפיה רמות נמוכות של וויטמין D תורמות להתקדמות טרשת נפוצה. ממצאי המחקר מספקים את העדויות המשמעותיות ביותר בנוגע לחשיבות וויטמין D בחולים עם טרשת נפוצה, כאשר מהממצאים עולה כי לזיהוי ותיקון רמות נמוכות של וויטמין D חשיבות רבה בטיפול המוקדם בטרשת נפוצה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לקבוע אם ריכוז 25-Hydroxyvitamin D (25(OH)D), סמן למאגרי וויטמין D בגוף, מנבאים את פעילות המחלה והפרוגנוזה של חולים עם אירוע ראשון המחשיד לטרשת נפוצה (CIS או Clinically Isolated Syndrome).

מדובר במחקר אקראי, שנועד תחילה להעריך את ההשפעה של טיפול מוקדם לעומת טיפול מאוחר ב-Interferon Beta-1b בחולים עם CIS. ריכוזי וויטמין D נמדדו בתחילת המחקר ולאחר 6, 12 ו-24 חודשים ב-465 מבין 468 החולים נערכה לפחות מדידה אחת של רמות וויטמין D וב-334 חולים נערכו מדידות לאחר 6 ו-12 חודשים. החולים היו במעקב למשך חמש שנים.

התוצאים העיקריים של המחקר כללו נגעים פעילים חדשים, עליה בנפח נגעי T2 ונפח המוח בבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית, כמו גם הישנות טרשת נפוצה ומוגבלות לפי מד EDSS (Expanded Disability Status Scale).

מהתוצאות עולה כי ריכוז גבוה יותר של וויטמין D מנבא פעילות נמוכה של טרשת נפוצה וקצב התקדמות איטי יותר. עליה של 20 ננוגרם למ”ל ברמה הממוצעת של 25(OH)D במהלך 12 החודשים הראשונים ניבאה שיעור נמוך ב-57% של נגעים פעילים חדשים, שיעורי הישנות נמוכים ב-57%, עליה שנתית נמוכה ב-25% בנפח נגעי T2 ואובדן שנתי של נפח המוח שהיה נמוך ב-0.41% מהמצב לאחר 12 חודשים ועד לאחר 60 חודשים.

החוקרים זיהו קשרים דומים בין רמות 25(OH)D שנמדדו למשך עד 12 חודשים ובין פעילות טרשת נפוצה או התקדמות המחלה מהמצב לאחר 24 חודשים ועד לאחר 60 חודשים.

כאשר החוקרים בחנו את התוצאות בחולים עם רמות 25(OH)D של 20 ננוגרם למ”ל ומעלה, בהשוואה לרמות נמוכות מ-20 ננוגרם למ”ל, הם מצאו כי רמות של 20 ננוגרם למ”ל ומעלה לאחר 12 חודשים ניבאו מוגבלות קלה יותר (מדד EDSS של 0.17-) במהלך ארבע השנים הבאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם טרשת נפוצה, המטופלים ב-Interferon Beta-1b, רמות נמוכות של 25(OH)D בשלב מוקדם במהלך המחלה מהוות גורם סיכון משמעותי לפעילות והתקדמות טרשת נפוצה בטווח הארוך.

JAMA Neurol. Published online January 20, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה