נוירואימונולוגיה

שמן זית, אגוזים ודיאטה ים-תיכונית עשויים להפחית את הסיכון למחלת עורקים היקפית (JAMA)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי דיאטה ים-תיכונית אינה רק מפחיתה את הסיכון לאירועים מוחיים ואוטמים לבביים בחולים בסיכון גבוה, אלא כעת הוכח לראשונה כי התערבות זו מלווה בסיכון מופחת למחלת עורקים היקפית.

לאחר מעקב של קרוב לחמש שנים, עם השוואת חולים בסיכון גבוה שהקפידו על דיאטה דלת-שומן (ביקורות), אל מול חולים שהקפידו על דיאטה ים תיכונית, עם תוספת אגוזים, נרשמה ירידה של כמחצית בסיכון להתפתחות מחלת עורקים היקפית תסמינית, ובאלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם שמן זית כתית מעולה נרשמה ירידה של כ-66% בסיכון זה.

ממצאים אלו מבוססים על נתונים מוקדמים של מחקר PREDIMED (Prevencion con Dieta Mediterranea).

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר האקראי הראשון להערכת מניעה-ראשונית, המצביע על קשר בין התערבות תזונתית ומחלת עורקים היקפית. ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם מחקרים תצפיתיים קודמים.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 7,477 גברים ונשים עם סוכרת מסוג 2, או לפחות שלושה גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם וללא מחלת עורקים היקפית בתחילת המחקר, שלקחו חלק במחקר PREDIMED, מחקר אקראי ומבוקר שנערך בין אוקטובר 2003 ועד דצמבר 2010.

החולים חולקו באקראי ביחס 1:1:1 לדיאטה דלת-שומן או אחת משתי דיאטות ים-תיכוניות מוגברות. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 67 שנים, 58% היו נשים.

החוקרים מדווחים על 89 מקרים של מחלת עורקים היקפית תסמינית חדשה, כפי שאושרה בעזרת לפחות אחד מהבאים: מדד ABI (Ankle Brachial Index) נמוך מ-0.9 במנוחה, אבחנה קלינית של מחלת עורקים חסימתית על-פי בדיקות הדמיה, או פרוצדורה אנדווסקולארית או ניתוח פתוח (רה-וסקולריזציה או קטיעה).

לאחר תקנון לגורמי סיכון מקובלים, החוקרים מצאו כי בהשוואה לחולים שהקפידו על דיאטה דלת-שומן, באלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם תוספת שמן זית נרשם יחס סיכון של 0.34 למחלת עורקים היקפית ובאלו שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם אגוזים יחס הסיכון עמד על 0.50.

יחסי הסיכון נותרו דומים כאשר נלקחו בחשבון ערפלנים אחרים כולל מדד מסת גוף, פעילות גופנית, רמת השכלה, תרופות, נטילת וויטמינים והיסטוריה משפחתית של מחלת עורקים כלילית .

מספר החולים הנדרש לטיפול למניעת מקרה אחד של מחלת עורקים היקפית עמד על 336 בכלל החולים שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם שמן זית ועל 448 חולים שהקפידו על דיאטה ים תיכונית עם תוספת אגוזים.

החוקרים מזהירים וכותבים כי למרות שהמחקר היה סמוי ומתוקן להטיות, מספר האירועים היה קטן ועדיין מוקדם מדי לקבוע קשר סיבתי. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

JAMA 2014; 311:415-417

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה