נוירואימונולוגיה

תוצאות מבטיחות להפקת תאי כליות מתאי גזע (J Am Soc Nephrol)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש עם התקדמות ניכרת במסע להפקת תאי כליות מתפקדים מתאי גזע, העשויים להוביל לטיפולים טובים יותר בחולים עם מחלת כליות כרונית.

החוקרים הצליחו להביא להתמיינות של תאי גזע לביטוי סמנים מרכזיים של מזודרם אמצעי, שהם התאים המוקדמים המביאים ליצירת הכליות, ולאחר מכן לעודד ביטוי נוסף של הזמן SIX2, לו חשיבות מרכזית בהתמיינות כלייתית. בחודשים האחרונים, צוות חוקרים נפרד מאוסטרליה, יפן וארצות הברית דיווח גם כן על התקדמות בייצור תאים חיוביים ל-SIX2 מתאי גזע.

עם זאת, נראה כי המטרה הסופית של יצירת כליות מתפקדות מתאי גזע לטיפול במחלת כליות כרונית תדרוש עוד שנים רבות ודרושים מחקרים נוספים להערכת נזק כלייתי על-רקע טיפול תרופתי או מחלות נפוצות דוגמת מחלת כליות פוליציסטית. לאח שניתן יהיה להפיק באופן מהימן תאים אלו, אזי ניתן יהיה לפתוח את הדלת לנושאים אלו.

לאחר שבחנו מצבים שונים, החוקרים הצליחו לזהות גורם גדילה המביא להתמיינות תאי גזע לתאים הנראים ומתנהגים בדומה לתאים במזודרם האמצעי. באופן ספציפי, טיפול בתאי גזע עובריים ותאי גזע פלוריפוטנטיים עם CHIR99021, מעכב Glycogen Synthase Kinase 3 Beta, הביא להתמיינות מזואנדודרם ביעילות של כ-100%.

בהעדר גורמים אקסוגניים נוספים, תאי מזואנדודרם בהשראת CHIR99021 יתמיינו באופן מועדף לתאים המבטאים סמנים לפלטת מזודרם לטארלית. עם זאת, טיפולים ב-CHIR99021 ולאחר מכן Fibroblast Growth Factor 2 וחומצה רטינואית הובילו ליצירת תאי PAX2 ו-LHX (שני סמנים מרכזיים למזודרם אמצעי) ביעילות של 70-80% לאחר שלושה ימי התמיינות.

תאים אלו שביטאו PAX2 ו-LHX1 הובילו ליצירת מבנים טובולאריים שביטאו סמנים של טובולים פרוקסימאליים (Lotus Tetraglobolobus, N-cadherin ו-Kidney-specific Protein), כמו גם אינטגרציה חלקית בתרביות כליות עובר אמבריוניות.

עם הוספת Fibroblast Growth Factor 9, תאים שביטאו PAX2 ו-LHX1 התמיינו באופן ספציפי לתאים המבטאים SIX2, SALL1 ו-WT1, שכולם סמנים לשלב קריטי של התפתחות הכליה. התאים המשיכו להתנהג בדומה לתאי כליות, כאשר הושתלו בכליות עכברים עובריים ומבוגרים, אך החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים לקבוע אם התאים הללו יתפקדו באופן מלא.

J Am Soc Nephrol 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה