נוירואימונולוגיה

עליה בסיכון לדמנציה בנשים מבוגרות לאחר אוטם לבבי (JAHA)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Heart Association מדווחים חוקרים כי היסטוריה של אוטם שריר הלב ללא אירוע מוחי לוותה בעליה של פי שתיים בשיעורי ליקוי קוגניטיבי קל ודמנציה, ממצאים המצטרפים לעדויות הקושרות בין מחלת לב וירידה בתפקוד הקוגניטיבי בנשים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנן נתונים סותרים בנוגע למחלות לב וכלי דם והידרדרות קוגניטיבית. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו לבחון את הקשר בין מחלות לב וכלי דם ובין סיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית ולקבוע אם יתר לחץ דם, סוכרת, או השמנה שינו את ההשפעה של מחלות לב וכלי דם על התפקוד הקוגניטיבי.

החוקרים עקבו באופן פרוספקטיבי אחר 6,455 נשים לאחר-מנופאוזה עם תפקוד קוגניטיבי תקין, בגילאי 65-79 שנים, שלקחו חלק במחקר WHIMS (Women’s Health Initiative Memory Study). מחלות לב וכלי דם נקבעו על-סמך דיווח עצמי ולהערכת הידרדרות קוגניטיבית בחנו החוקרים את ההיארעות של ליקוי קוגניטיבי קל או חשד לדמנציה לפי מבחן מיני-מנטל, בדיקות נוירו-קוגניטיביות ונוירו-פסיכיאטריות.

חציון המעקב עמד על 8.4 שנים. בנשים עם מחלות לב וכלי דם תועדה נטייה לסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית בהשוואה לאלו ללא מחלות לב וכלי דם (יחס סיכון של 1.29). בנשים עם אוטם שריר הלב או מחלות כלי דם אחרות תועד הסיכון הגבוה ביותר (יחס סיכון של 2.10 או יחס סיכון של 1.97). הנתונים הצביעו על קשר מתון בין אנגינה פקטוריס ובין הידרדרות קוגניטיבית (יחס סיכון של 1.45), אך לא זוהה קשר משמעותי עם פרפור פרוזדורים או אי-ספיקת לב. יתר לחץ דם וסוכרת הובילו לעליה בסיכון להידרדרות קוגניטיבית בנשים ללא מחלות לב וכלי דם. סוכרת הובילה לעליה בסיכון לליקוי קוגניטיבי קל ו/או חשד לדמנציה בנשים עם מחלות לב וכלי דם. החוקרים לא זיהו קשר עם השמנה.

לסיכום, מהנתונים עולה קשר בין מחלות לב וכלי דם ובין הידרדרות קוגניטיבית בנשים מבוגרות לאחר-מנופאוזה. יתר לחץ דם וסוכרת, אך לא השמנה, מלווים בסיכון מוגבר להידרדרות קוגניטיבית. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים להערכת ההשפעה של מניעת מחלות לב וכלי דם על שימור התפקוד הקוגניטיבי.

JAHA 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה