נוירואימונולוגיה

רמות BNP בדם מנבאות תמותה עקב אירוע מוחי (Neurology)

ממטה-אנליזה חדשה עולה כי רמות BNP (B-type Natriuretic Peptide) קשורות באופן בלתי-תלוי עם שיעורי התמותה לאחר אירועים מוחיים, ללא תלות בחומרת האירוע המוחי, גיל או מין החולים. עם זאת, נראה כי קשה למדוד את רמות החלבון בפועל מאחר שלמדד זה ערך מוסף מינורי בלבד להחלטות הקליניות.

החוקרים מסבירים כי ניבוי מוקדם של תוצאות פטאליות לאחר אירועים מוחיים עשוי להביא לשיפור תהליכי קבלת החלטות, דוגמת טיפולים אגרסיביים יותר או הכללת חולים נבחרים במחקרים קליניים. למרות שלמודלים קליניים לניבוי תמותה לאחר אירוע מוחי דיוק סביר, הוספת סמנים בדם עשויה להביא לשיפור נוסף.

החוקרים ערכו סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה מבוססת-ספרות במטרה להעריך את הקשר בין רמות BNP/NT-proBNP ובין תמותה מכל-סיבה לאחר אירוע צרברווסקולארי. לאחר מכן הם ערכו מטה-אנליזה פרטנית למשתתפים.

הסקירה כללה 3,498 חולים לאחר אירוע מוחי מ-16 מחקרים והדגימה רמות BNP/NT-proBNP גבוהות יותר ב-255.78 פיקוגרם למ”ל, בממוצע, בחולים שהלכו לעולמם (p=0.001), אך לאחר תקנון להטיית פרסום מובהקות הקשר אבדה.

נתוני המשתתפים כללו 2,258 חולים לאחר אירוע מוחי. בחולים ברבעון העליון של רמות BNP ו-NT-proBNP תועד סיכון גבוה כפליים לתמותה, בהשוואה ליתר החולים, לאחר תקנון למשתנים קליניים.

עם זאת, רק ל-NT-proBNP תועד ערך מוסף למשתנים הפרוגנוסטיים, עם הגדלת יכולת ההבחנה ב-0.028 נקודות וסיווג מחדש של 8.1% מהחולים לקטגוריית סיכון נכונה לתמותה, עם מדד שיפור כולל בסיווג החולים של 0.003. החוקרים לא זיהו השפעה לזמן מהופעת האירוע המוחי עד לתמותה על הקשר בין BNP/NT-proBNP עם התמותה

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס תוצאות אלו, הם אינם ממליצים על מדידת רמות BNP בלבד לצד מיטת החולה לניבוי תוצאות אירועים מוחיים. עם זאת, הם מוסיפים כי ניתן לשקול מדידת רמות NT-proBNP כחלק מפאנל מדדים פרוגנוסטיים בעתיד, כולל סמנים מוכרים אחרים, במטרה לאפשר סיווג נכון של החולים.

Neurology. 2013;81:1976-1985

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה