נוירואימונולוגיה

חיסון ניסיוני מביא לעליה דרמטית בשיעורי ההישרדות של חולי גליובלסטומה (מתוך כנס מטעם ה- World Federation of Neuro-Oncology)

 

טיפול חדש הביא להארכת משך ההישרדות של חולים עם גליובלסטומה הרבה מעבר לחציון ההישרדות הנוכחי. לאחר הסרה ניתוחית וטיפול סטנדרטי, מחצית מהחולים שטופלו בחיסון הניסיוני במחקר קטן בשלב 1 שרדו למעלה מחמש שנים.

חציון משך ההישרדות הסטנדרטי של חולים אלו נע סביב 15 חודשים, אך במחקר הנוכחי, 7 מבין 16 המשתתפים עדיין שרדו, עם משך הישרדות שנע בין 60.7-82.7 חודשים לאחר האבחנה.

הטיפול הניסיוני, המוכר בשם ICT-107, הוא חיסון אוטולוגי הכולל את התאים הדנדריטים של החולה עם שישה פפטידים מאנטיגנים הקשורים בגידול: AIM-2, TRP-2, HER2/neu, IL-13Ra2, gp100 ו-MAGE1.

אחת המטרות העיקריות של המחקר הייתה לקבוע את התועלת של חיסון ICT-107 בחולים עם אבחנה חדשה של גליובלסטומה מולטי פורמה ולזהות חולים השורדים למעלה מחמש שנים, או חולים ללא-מחלה למעלה מחמש שנים לאחר קבלת החיסון.

16 המשתתפים במחקר עברו כריתה ניתוחית וטיפול סטנדרטי עם Temozolomide והקרנות. רק ארבעה חולים לא עברו כריתה מלאה. החיסון ניתן תת-עורי שלוש פעמים, במרווחים של שבועיים.

חציון ההישרדות ללא-התקדמות במדגם עמד על 16.9 חודשים ושיעורי ההישרדות ללא-התקדמות לאחר חמש שנים עמדו על 37.5%. חציון ההישרדות הכולל עמד על 38.4 חודשים ושיעורי ההישרדות לאחר חמש שנים עמדו על 50%.

שמונה מבין 16 החולים שרדו למעלה מחמש שנים ושבעה עדיין שרדו (לאחר 60.7, 65.1, 67.5, 67.4, 69.4, 77.9 ו-82.7 חודשים).

בשישה חולים, שיעורי ההישרדות ללא-התקדמות עמדו על למעלה מחמש שנים. ארבעה מבין שישה חולים נותרו ללא-מחלה לאחר 65.1, 67.4, 77.9 ו-82.7 חודשים. חולה אחד הלך לעולמו בשל לויקמיה לאחר 61 חודשים, אך הלויקמיה לא הייתה קשורה לטיפול. חולה נוסף, עם התקדמות של הגידול לאחר 62 חודשים וניתוח וטיפול פעיל ב-Temozolomide, עדיין היה יציב וחש בטוב בתום המחקר.

כל החולים ששרדו בטווח הארוך אובחנו עם גידולים עם לפחות חמישה אנטיגנים, וב-75% זוהו גידולים עם כל ששת האנטיגנים. בנוסף, בכל החולים זוהו לפחות ארבעה אנטיגנים של תאי גזע ממאירים (AIM2, TRP-2, HER2/neu ו-IL-13Ra2).

התוצא המשני של תגובה ל-Interferon-Gamma היה גבוה יותר משמעותית באלו ששרדו לפחות חמש שנים, בהשוואה לאלו שלא שרדו תקופה זו (p=0.0499).

לאור ממצאי המחקר הנ”ל בשלב 1, הוחלט על השלמת מחקר בשלב 2, הנערך ב-25 מרכזים רפואיים והינו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו וסמוי. כ-125 חולים נכללו עד כה והנתונים המוקדמים יתפרסמו לאחר 64 אירועים. במידה והתוצאות יהיו טובות כמו במחקר בשלב 1, אזי מדובר יהיה בתגובה משמעותית מאוד.

4th Quadrennial Meeting of the World Federation of Neuro-Oncology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה