נוירואימונולוגיה

אף פעם לא מאוחר להתחיל פעילות גופנית – גם בגיל המבוגר לפעילות תרומה משמעותית לבריאות (Br J Sports Med)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש נובמבר בכתב העת British Journal of Sports Medicine , עולה כי לעולם לא מאוחר מדי להתחיל בפעילות גופנית לשיפור המצב הבריאותי. מהמחקר עולה כי בקשישים מאנגליה שהחלו לעסוק בפעילות גופנית נרשמה עליה של למעלה מפי שלוש ליהנות ממצב בריאותי טוב במהלך המעקב, בהשוואה לאלו שהמשיכו באורח חיים סדנטרי.

ממצאי המחקר תומכים ביוזמות שנועדו לעודד קשישים לעסוק בפעילות גופנית, גם אלו בגיל מתקדם. למרות שמחקרים קודמים הדגימו קורלציה משמעותית בין פעילות גופנית ובין סמנים שונים של המצב הבריאותי, מעטים עקבו אחר קשישים במטרה לבחון מה קורה כאשר חל שינוי במצב הפעילות הגופנית בגיל מבוגר.

במסגרת המחקר הנוכחי החוקרים בחנו את הנתונים ממחקר ELSA (English Longitudinal Study of Ageing ), מדגם ארצי מייצג של אוכלוסיה אנגלית שנולדה לפני 29 בפברואר, 1952. לאחר הוצאת משתתפים עם מחלות כרוניות בתחילת המחקר, נכללו 3,454 משתתפים, בגיל ממוצע של 63.7 שנים בתחילת המחקר.

הם סיווגו את המשתתפים כבריאים במידה וענו על ארבעה קריטריונים: ללא מחלה כרונית, ללא ליקוי קוגניטיבי מג’ורי, ללא ליקוי גופני מג’ורי ועם בריאות מנטאלית טובה.

החוקרים קבעו את רמת הפעילות הגופנית, מצב המחלה והליקוי הגופני על-פי דיווחי החולים. הם קבעו את המצב הקוגניטיבי באמצעות סדרה של מבחנים נוירו-פסיכולוגיים. הם בחנו את הבריאות המנטאלית בעזרת מדד Centre of Epidemiological Studies Depression Scale .

הם גם סיווגו את החולים לשלוש קבוצות פעילות: ללא פעילות מתונה או מאומצת במהלך השבוע, פעילות מתונה לפחות פעם בשבוע ופעילות מאומצת לפחות פעם בשבוע.

הם התבססו על דיווחי המטופלים ולאחר מכן בחנו את הדיווחים הללו באמצעות מדים אובייקטיביים שענדו המשתתפים על שורש כף היד. מהנתונים עלתה קורלציה מתונה בין הדיווחים העצמיים והמדדים האובייקטיביים.

בהשוואת משתתפים בתחילת המחקר ולאחר שמונה שנים, החוקרים מצאו כי באלו שדיווחו על פעילות גופנית מתונה נרשמה עליה של פי 3.12 בסיכוי למצב בריאותי תקין. באלו שדיווחו על פעילות גופנית מאומצת נרשמה עליה של פי 4.3 בסיכוי למצב בריאותי תקין. התוצאות היו מובהקות סטטיסטית.

החוקרים ערכו תקנון לגיל, מין, עישון סיגריות, צריכת אלכוהול, מצב משפחתי ומצב כלכלי ומצאו כי הקשר המשמעותי בין פעילות גופנית ובין המצב הבריאותי נותר על כנו.

הם גם בחנו את הפעילות במהלך ארבע שנים ומצאו כי 8.9% מהמשתתפים במחקר נותרו לא-פעילים, 11.9% הפכו ללא-פעילים, 9% החלו לעסוק בפעילות גופנית ו-70.1% נותרו פעילים גופנית.

לאחר תקנון למשתנים שונים, הם מצאו כי באלו שהחלו לעסוק בפעילות גופנית (מתונה או מאומצת) נרשמה עליה של פי 3.37 בסיכוי למצב בריאותי תקין, בהשוואה לאלו שנותרו לא-פעילים, ובאלו שנותרו פעילים תועדה עליה של פי 7.68 בסיכוי למצב בריאותי תקין, בהשוואה לאלו שנותרו לא-פעילים. התוצאות היו מובהקות סטטיסטית.

ממצאי המחקר מעידים על תועלת משמעותית לפעילות גופנית גם במבוגרים המתחילים לעסוק בפעילות גופנית רק בגיל מבוגר.

Br J Sports Med. Published online November 25, 2013


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    ירידה בסיכון להתפתחות Long COVID מתחילת המגפה (N Engl J Med)

    הסיכוי להתפתחות Long COVID פחת משמעותית מתחילת המגפה, ממצאים המספקים זיק של תקווה וסימן להתקדמות במאבק כנגד הנגיף, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. החוקרים כותבים כי הירידה הנ”ל נובעת מהפצת החיסונים ושינויים בנגיף עצמו. במקרים של Long COVID החולים סובלים מתסמינים לאורך חודשים או שנים לאחר הזיהום […]

  • עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    עדויות חדשות מצביעות על קשר חלש בין מזון אולטרה-מעובד ובין סוכרת מסוג 2 (מתוך כנס NUTRITION)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס NUTRITION עולה כי צריכה רבה יותר של מזון אולטרה-מעובד לא לוותה בעליה משמעותית בסיכון לסוכרת מסוג 2 במבוגרים בגיל העמידה. החוקרים ביקשו להבין טוב יותר כיצד מזון אולטרה-מעובד, מרכיב מרכזי בדפוסי התזונה בארצות הברית התורם ליותר מ-60% מהצריכה הקלורית, עשוי להשפיע על הסיכון לסוכרת. הם מסבירים כי מחקר קודם הראה […]

  • תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    תופעות לוואי פסיכיאטריות הקשורות לתרופות מקבוצת GLP-1 Receptor Agonists (מתוך International Journal of Clinical Pharmacy)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: אגוניסטים לקולטן פפטיד 1 דמוי גלוּקָגון (GLP-1 Receptor Agonists) התבלטו בִּזכות יכולתם לווסת את רמות הסוכר בדם ובמקביל לגרום לירידה במשקל. לצד היתרונות הטיפוליים, הועלו חששות לגבי תופעות לוואי פסיכיאטריות אפשריות הקשורות לתרופות אלה. סקירה זו International Journal of Clinical Pharmacy בוחנת את הנושא.

  • מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מניעת נפילות בקרב קשישים (JAMA, CME)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: הנחיות למניעת נפילות בקרב קשישים שפורסמו ב-JAMA מתארות שיטות עבודה מומלצות להערכת סיכון לנפילה ולהתערבויות מעשיות, בתפקוד חושי, קוגניטיבי ואוטונומי בבעיות רפואיות פעילוֹת, בתרופות, בסיכונים סביבתיים ובפעילויות יומיומיות.

  • אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology עולה כי 10% מהנשים שנדבקו בנגיף הקורונה בזמן הריון יפתחו Long COVID. החוקרים מאוניברסיטת יוטה בחנו את הרשומות הרפואיות של למעלה מ-1,500 נשים שחלו בקורונה בזמן הריון וניטרו את התסמינים עליהם דיווחו לאחר לפחות שישה חודשים מהזיהום. מדובר במחקר הראשון להערכת הסיכון להתפתחות Long COVID בנשים הרות. […]

  • ההשפעה של איכות האוויר על הסיכון לאשפוזים חוזרים של חולי אי-ספיקת לב עם אוטם לבבי חד (Int J Cardiol)

    ההשפעה של איכות האוויר על הסיכון לאשפוזים חוזרים של חולי אי-ספיקת לב עם אוטם לבבי חד (Int J Cardiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת International Journal of Cardiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין חשיפה משמעותית יותר לדו-תחמוצת החנקן וחומר חלקיקי קטן מ-10 מיקרומטר ובין סיכון מוגבר לאשפוז חוזר בשל אי-ספיקת לב בחולים עם אוטם לבבי עם עליות מקטע ST. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב וכלי דם הינה הגורם […]

  • מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מה בין דפוסי פעילות גופנית ובין היפוגליקמיה לילית בצעירים עם סוכרת מסוג 1? (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה כי פעילות גופנית מאומצת יומית מלווה בירידה ברמות הסוכר בדם ועשויה להוביל לעליה בסיכון לאירועי היפוגליקמיה, בפרט עם מינוני אינסולין יומיים גבוהים. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את האינטראקציות בין דפוסי פעילות גופנית שונים, ריכוזי סוכר ממוצע והיארעות אירועי היפוגליקמיה […]

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה