נוירואימונולוגיה

ההשפעה של צריכת בשר אדום ודיאטה ים-תיכונית על הסיכון לסרטן ריאות במעשנים (Ann Oncol. )

בכתב העת Annals of Oncology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב מעשנים כבדים, צריכת בשר אדום בכמות גדולה והיענות נמוכה לדיאטה ים-תיכונית, מלווים בסיכון מוגבר להתפתחות ממאירויות של הריאה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם קיים קשר בין מוצרי וקבוצות מזון מסוימים והיענות לדיאטה ים-תיכונית ובין הסיכון לממאירויות של הריאה בקרב מעשנים. לשם כך, הם הזמינו מתנדבים ללא תסמינים, בגילאי 50 שנים ומעלה, המעשנים בהווה או הפסיקו לעשן לאחרונה, עם היסטוריית עישון של למעלה מעשרים שנות חפיסה. כל המשתתפים עברו כל שנה בדיקת CT במינון-נמוך.

החוקרים בחנו את הרגלי התזונה של המשתתפים בתחילת המחקר באמצעות שאלוני תזונה וחישבו את צריכת המזון היומית שלהם וכן קבעו את מדד aMED (Alternated Mediterranean Diet). הם ערכו ניתוח סטטיסטי להערכת הקשר בין מוצרי מזון נבחרים, משקאות ומדד aMED ובין הסיכון לסרטן ריאות.

במהלך תקופת סקירה ממוצעת של 5.7 שנים, 178 מבין 4,336 משתתפים אובחנו עם סרטן ריאות. מניתוח רב-משתנים עלה קשר בין צריכת בשר אדום ובין סיכון מוגבר לסרטן ריאות (יחס סיכון של 1.73 בהשוואת רבעון עליון מול תחתון, P=0.002), בעוד שצריכת תה (יחס סיכון של 0.56 עם צריכת לפחות כוס אחת ביום לעומת אלו שלא שתו כלל תה, P=0.04) והיענות לדיאטה ים-תיכונית (יחס סיכויים של 0.10 להשוואה בין מדד aMED של 8 ומעלה לעומת מדד של 1 ומטה) היו קשורים עם סיכון מופחת לסרטן ריאות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהנתונים עולה כי דיאטה עתירה בבשר אדום, עם היענות נמוכה להמלצות לדיאטה ים-תיכונית, מלווים בסיכון מוגבר לסרטן ריאות בקרב מעשנים כבדים.

Ann Oncol. 2013;24(10):2606-2611

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה