נוירואימונולוגיה

תחלואה נלווית נפוצה במבוגרים עם אפילפסיה (Morb Mortal Wkly Rep)

מבוגרים עם אפילפסיה מדווחים על שכיחות גבוהה יותר של מחלות לב וכלי דם, מחלות נשימתיות, מחלות דלקתיות ומחלות מפרקים שונות, בהשוואה למטופלים ללא אפילפסיה, כך עולה מתוצאות סקר NHIS (National Health Interview Survey) לשנת 2010. ממצאי הסקר פורסמו ב-Morbidity and Mortality Weekly Report.

האתגרים הנלווים לטיפול בתחלואה הנלווית במבוגרים עם אפילפסיה עשויה לפגוע עוד יותר במצבם הבריאותי וביכולתם לתפקד בצורה אופטימאלית. לאור זאת, הגברת המודעות ושיפור ההבנה בקרב נוירולוגים ורופאים ראשוניים באשר למחלות רקע נפוצות בחולים עם אפילפסיה, לצד בדיקות סקר ואבחנה טובות  יותר, עם טיפול בהתאם.

מומחי ה-CDC ניתחו את הנתונים אודות מבוגרים בגילאי 18 שנים ומעלה, שהשיבו לסקר NHIS, סקר חתך שנתי של תושבים לא-מאושפזים בארצות הברית. מהסקר עלה כי השכיחות המתוקנת לגיל של כל מחלת לב עמדה על 18.3% בקרב מבוגרים עם אפילפסיה מכל סוג, שהוגדרה בנוכחות אבחנה שנקבעה אי-פעם ע”י רופא או איש צוות רפואי אחר של הפרעה פרכוסית או אפילפסיה, בהשוואה לאלו ללא אפילפסיה (11.3%).

במבוגרים עם אפילפסיה מכל-סוג תועדה שכיחות גבוהה יותר של יתר לחץ דם (34.2%) ואירוע מוחי (14.3%), בהשוואה לאלו ללא אפילפסיה (29.0% ו-2.4%, בהתאמה). בנוסף, בחולים מבוגרים יותר עם אפילפסיה תועדה שכיחות גבוהה יותר של מצבי קדם-סוכרת (7.1%), בהשוואה למבוגרים ללא אפילפסיה (4.3%), עם שכיחות גבוהה יותר של השמנת-יתר.

באשר להפרעות נשימתיות, שיעור גבוה יותר של מבוגרים עם אפילפסיה (5.5%) אובחנו עם אמפיזמה, בהשוואה לאלו ללא אפילפסיה (1.7%), בנוסף לשכיחות גבוהה יותר של ברונכיטיס כרונית.

חלק מההפרעות העשויות לנבוע מתהליכי דלקת, דוגמת דרמטיטיס, ארתריטיס וקשיון מפרקים, וסוגי כאב אחרים, דוגמת מיגרנה, היו גם כן נפוצות יותר במבוגרים עם אפילפסיה.

מחלות ממאירות היו נפוצות יותר במבוגרים עם אפילפסיה (11.3%) בהשוואה למבוגרים ללא אפילפסיה (8.1%), ובחולים עם אפילפסיה תועדה שכיחות גבוהה יותר של מחלת כיב פפטית ומחלת כבד.

הפרעות אלו עשויות לנבוע ממנגנוני מחלה משותפים (דוגמת מיגרנה או אירועים מוחיים), חסך חברתי על-רקע מחלה כרונית (כלומר, צבר גורמי סיכון), תופעות לוואי של הטיפול (דוגמת עליה במשקל) או גורמים גנטיים או סביבתיים משותפים.

Morb Mortal Wkly Rep. 2013;62:849-853

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה