נוירואימונולוגיה

גירוי מוחי עמוק עשוי לסייע בהקלה על דיכאון ועייפות בחולי טרשת נפוצה (מתוך כנס ECTRIMS)

גירוי מוחי עמוק וחוזר (rTMS או Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation) של הקורטקס המוטורי עשוי לסייע בהקלה על עייפות ודיכאון בחולים עם טרשת נפוצה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך כנס ECTRIMS (European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis).

החוקרים בחנו את ההשפעה של טיפול TMS בשני אזורים שונים במוח: הקורטקס הפרה-פרונטאלי והקורטקס המוטורי. הם סברו כי הקורטקס הפרה-פרונטאלי הינו אתר המטרה הטוב ביותר, מאחר שמעורב יותר בדיכאון, אך להפתעתם, התברר כי תוצאות הטיפול המכוון לאזור הקורטקס המוטורי היו הרבה יותר טובות.

מדגם המחקר כלל 28 חולים עם טרשת נפוצה יציבה ומדד של 4 ומעלה לפי סולם FSS (Fatigue Severity Scale) או מדד של 12 ומעלה לפי מדד BDI (Beck Depression Inventory). המשתתפים חולקו באקראי לטיפול ב-TMS המכוון לקורטקס הפרה-פרונטאלי או לקורטקס המוטורי, או לטיפול דמה כביקורת. שתי קבוצות הטיפול קיבלו 18 מחזורים של גירוי מוחי עמוק, במהלך שישה שבועות.

לחולים שחולקו לקבוצת טיפול המכוון לאזור הפרה-פרונטאלי, ניתן טיפול במשך 2 שניות, בתדר של 18 הרץ, עם חזרות במרווחים של 20 שניות, למשך 18 דקות. באלו שחולקו לטיפול המכוון לקורטקס המוטורי ניתן טיפול במשך 4 שניות, בתדר של 5 הרץ, עם חזרות במרווחים של 20 שניות, למשך 16 דקות.

מנתוני הבטיחות עלה כי אין עדות לתופעות לוואי חמורות, דוגמת פרכוסים או הישנות. תופעות לוואי אחרות תועדו בשליש מהחולים והיו דומות בשלוש הקבוצות. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר כללו כאבי ראש בדרגה קלה עד בינונית ונימול בגפיים התחתונות.

באשר לתוצאות היעילות, החוקרים לא זיהו הבדלים משמעותיים במדדי העייפות, כפי שנקבע לפי מדד FSS או דיכאון לפי מדד BDI עם קבוצת הביקורת או בחולים שטופלו בגירוי מוחי עמוק המכוון לקורטקס הפרה-פרונטאלי.

עם זאת, בחולים שטופלו בגירוי מוחי עמוק המכוון לקורטקס המוטורי נרשמה ירידה במדדי העייפות במהלך תקופת הטיפול, שהגיעה למובהקות סטטיסטית במהלך המעקב (שינוי של 26.72%-,p=0.001). בנוסף, זוהתה ירידה משמעותית במדדי הדיכאון עם גירוי לקורטקס המוטורי, כבר שבועיים לאחר הטיפול הראשון (שינוי של 25.74%-, p=0.13), עם הבדל מקסימאלי במהלך המעקב (שינוי של 39.23%-, p=0.001).

החוקרים מזהירים כי מדובר בתוצאות מוקדמות של מחקר בשלב 1/2 עם מספר משתתפים קטן, ולכן יש להתייחס בהתאם למסקנות.

מתוך כנס ECTRIMS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה