נוירואימונולוגיה

הערכת התועלת של בדיקות סקירה לליקוי קוגנטיבי במבוגרים (Ann Intern Med)

כלים המשמשים כבדיקות סקירה לדמנציה, דוגמת מבחן MMSE (Mini-Mental State Examination), עשויים לסייע בזיהוי ליקוי קוגניטיבי במסגרת רפואה ראשונית, אך חלק גדול מהכלים הללו לא נבחן היטב, ואין עדויות לפיהן השימוש בכלים אלו מביא לשיפור בתהליכי קבלת החלטות או תוצאות חשובות, כך עולה מסקירה ספרותית, שפורסמה בכתב העת Annals of Internal Medicine.

מהסקירה עולה עוד כי למרות עשרות שנות מחקר, עדיין לא ברור אם להתערבויות יש השפעה בעלת משמעות קלינית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אבחנה מוקדמת של ליקוי קוגניטיבי עשוי להפחית את התחלואה של החולים ושל המטפלים. במסגרת המחקר הנוכחי הם ביקשו להשלים סקירה סיסטמית להערכת הדיוק האבחנתי של בדיקות סקר קצרות להערכת התפקוד הקוגניטיבי ואת התועלת והנזקים של התערבויות תרופתיות ולא-תרופתיות לליקוי קוגניטיבי מוקדם.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, PsycINFO ו-Cochrane Central Register of Controlled Trials עד דצמבר 2012, לזיהוי מחקרים בשפה האנגלית באיכות סבירה עד טובה; כלי סקירה מתאימים למסגרת רפואה ראשונית וטיפולים שנועדו לחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עד בינונית.

מבחן MMSE הינו הכלי שנבחן בצורה המקיפה ביותר , אך אינו זמין לשימוש ללא עלות. כלים זמינים עם תוצאות טובות לזיהוי דמנציה כוללים את מבחן ציור שעון (Clock Drawing Test), Mini-Cog, Memory Impairment Screen, Abbreviated Mental Test, Short Portable Mental Status Questionnaire ו-Free and Cued Selective Reminding Test, 7-Minute Screen ו-Informant Questionnaire on Cognitive Decline in the Elderly. טיפול תרופתי שאושר ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי למחלת אלצהיימר והתערבות של המטפל הדגימו תועלת קטנה, בעלת חשיבות קלינית לא-ברורה.

התועלת הקטנה הייתה מוגבלת גם בשל תופעות לוואי של מעכבי אצטילכולין-אסטרז וזמינות מוגבלת של התערבויות מורכבות מצד המטפלים. למרות תוצאות מבטיחות, ישנן תוצאות מוגבלות התומכות בפעילות וגירוי קוגניטיבי במטופלים עם דמנציה קלה עד בינונית או ליקוי קוגניטיבי קל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי כלים קצרים לבדיקות סקירה לליקוי קוגניטיבי עשויים לסייע בזיהוי דמנציה, אך אין עדויות אמפיריות כי בדיקות סקירה מביאות לשיפור בתהליכי קבלת החלטות. לא ברור אם להתערבויות המיועדות לחולים או למטפלים עשויה להיות השפעה קלינית משמעותית בחולים עם ליקוי קוגניטיבי קל.

Ann Intern Med. Published online 22 October 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה