נוירואימונולוגיה

רמות פקטור VIII לאחר אירוע מוחי לניבוי הישנות אירועים מוחיים (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Neurological Association)

בחולים עם אירוע מוחי איסכמי חד ורמות גבוהות של פקטור VIII (בעודף של 150%) עשויים להיות בסיכון מוגבר להישנות אירועים תרומבוטיים, והישנות אירועים אלו מלווה בשיעורים גבוהים יותר של תמותה ומוגבלות, כך עולה מתוצאות מחקר, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Neurological Association.

החוקרים סבורים כי עליה ברמות פקטור VIII הינה סמן לתרומבוזיס. בשניים מבין שלושה חולים במחקר תועדו רמות מוגברות של הפקטור. לא ידוע מה המשמעות ומה לעשות עם מידע זה.

עליה ברמות פקטור VIII בדם, הנפוצה בחולים עם אירוע מוחי איסכמי, נקשרה עם סיכון מוגבר לאירועים תרומבוטיים ורידיים ועורקיים. הן פקטור VIII והן הישנות אירועים תרומבוטיים קשורים בתוצאות גרועות יותר בחולים עם אירוע מוחי איסכמי, אך הקשר בין רמות מוגברות של פקטור VIII והישנות אירועים תרומבוטיים במהלך אשפוז עקב אירוע מוחי איסכמי לא נבחנה בעבר.

החוקרים זיהו 206 חולים עם אירוע מוחי איסכמי במאגר Stroke Program Registry בין השנים 2008-2012. מבין אלו, ב-132 חולים (64.1%) תועדו רמות מוגברות של פקטור VIII בקבלה.

אירועים תרומבוטיים חדשים הופיעו בשכיחות גבוהה יותר בחולים עם רמות פקטור VIII מוגברות בהשוואה לחולים עם רמות תקינות (9.8% לעומת 2.7%, p=0.0583). הקשר הנ”ל נותר גם לאחר תקנון לחומרת האירוע המוחי (יחס סיכויים של 3.18), אם כי ללא מובהקות סטטיסטית.

בחולים עם אירועים תרומבוטיים חדשים תועדו רמות גבוהות יותר של פקטור VIII ושיעור גבוה יותר משמעותית של תמותה ומוגבלות מג’ורית.

החוקרים גם מדווחים כי בחולים עם אירוע מוחי איסכמי עם רמות פקטור VIII גבוהות תועדה מגמה של סיכון מוגבר לנזק כלייתי חד (יחס סיכויים של 1.82, p=0.0878).

קצב הסינון הגלומרולארי היה נמוך יותר משמעותית ושיא ריכוז הקריאטינין בדם היה גבוה יותר בחולים עם רמות מוגברות של פקטור VIII, בהשוואה לאלו עם רמות תקינות. החוקרים זיהו קשר בין רמות הפקטור ובין שיא העליה בריכוז הקריאטינין מהאשפוז עד לשיא רמת קריאטינין.

בקבוצת החולים עם רמות מוגברות של פקטור VIII תועדה שכיחות גבוהה יותר של חולים שחורים, עם רמות סוכר גבוהות יותר, ערכי המטוקריט נמוכים יותר, סמני דלקת גבוהים יותר וקצב סינון גלומורלארי נמוך יותר, בהשוואה לחולים עם רמות תקינות.

מנתונים מוקדמים של המחקר זוהו 21 אירועים תרומבוטיים חוזרים במהלך האשפוז, 18 תוארו בחולים עם רמות מוגברות של פקטור VIII, בהשוואה לשלושה בלבד באלו עם רמות תקינות, הבדל שהיה מובהק סטטיסטית (p=0.02). המשמעות הסטטיסטית נותרה גם לאחר תקנון לחומרת האירוע המוחי.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Neurological Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה