נוירואימונולוגיה

הערכת הבטיחות של זריקת בוטוקס חוזרת לחולי טרשת נפוצה עם אי-נקיטת שתן (מתוך כנס ECTRIMS)

טיפול ארוך-טווח בזריקות סדרתיות של בוטוקס (Onabotulinum Toxin A) כנגד אי-נקיטת שתן בחולים עם טרשת נפוצה, הינו בטוח ויעיל, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שהוצגו בכנס ECTRIMS.

החוקרים מדווחים על ירידה משמעותית באירועי אי-נקיטת שתן יומיים בשל פעילות-יתר נוירוגנית של שריר הדטרוזר בעקבות טיפול בבוטוקס במינון של 200 יחידות, מ-4.8 אירועים ביום לאירוע יחיד ביממה. הירידה הייתה עקבית במהלך עד חמישה מחזורי טיפול.

המחקר הנוכחי התבסס על מחקר הארכה בתווית-פתוחה בן שלוש שנים של מחקר בשלב III להערכת הטיפול בבוטוקס בחולים עם טרשת נפוצה ואי-נקיטת שתן עקב פעילות-יתר נוירוגנית של שריר הדטרוזר. הטיפול כלל עד 30 זריקות בוטוקס לתוך דופן שלפוחית השתן, עם תשומת לב מיוחדת להימנעות מהזרקה לטריגון.

במסגרת המחקר חולקו 119 חולים לטיפול ב-200 יחידות בוטוקס ו-111 חולים חולקו לטיפול במינון של 300 יחידות.

הגיל הממוצע של המשתתפים במחקר עמד על 50 ומרבית המשתתפים היו נשים. החולים אובחנו עם פעילות יתר נוירוגנית של שריר הדטרוזר וכמחצית מהמשתתפים טופלו בעבר בתרופות אנטי-כולינרגיות. בתחילת המחקר, 45 מהחולים בקבוצת הטיפול במינון 200 יחידות נעזרו בקטטר שתן וכך גם 32 מהחולים בקבוצת הטיפול במינון הגבוה.

בתחילת המחקר תועדו 4.8 אירועי אי-נקיטת שתן ביום עם טיפול במינון 200 יחידות ועל 4.6 עם טיפול במינון 300 יחידות. לאחר שישה שבועות, הירידה הממוצעת במספר האירועים היומי נעה בין 3.6-4.3 עם טיפול במינון 200 יחידות ו-3.8-4.7 ליום עם טיפול במינון 300 יחידות לאורך חמשת מחזורי הטיפול, עם ממוצע של כאירוע אחד ביום.

שיעורי ההתלקחות השנתיים של טרשת נפוצה נעו בין 0.0-0.22 בשתי הקבוצות, בכל מחזורי הטיפול.

תופעות הלוואי המג’וריות הנפוצות ביותר לאחר הטיפול כללו אצירת שתן. החוקרים הסבירו כי ל-29.6% מהחולים שלא נדרשו לקטטר שתן לפני הטיפול במינון של 200 יחידות, הוכנס קטטר שתן לאחר המחזור הראשון של הטיפול. במידה והחולה סבל את מחזור הטיפול הראשון, הצורך בקטטר שתן היה קטן הרבה יותר במחזור הטיפול השני (4.3% מהחולים) והשלישי (6.1%).

הצורך בהכנסת קטטר שתן בתחילת הדרך עקב אצירת שתן היה גדול יותר בקבוצת הטיפול במינון 300 יחידות, כאשר 44.9% נדרשו להכנסת קטטר שתן להקלה על אצירת נוזלים. שיעור זה צנח ל-17.1% לאחר המחזור השני לטיפול ול-4.8% לאחר מחזור הטיפול השלישי.

מומחים בתחום הוטרדו מאוד מהשיעור הגבוה של הצורך בקטטר שתן במחקר הנוכחי וטענו כי יש להציע את הטיפול הנ”ל לחולים הנבחרים בקפידה.

ECTRIMS 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה