נוירואימונולוגיה

בדיקת דם עשויה לסייע בזיהוי חולי טרשת נפוצה המתאימים לטיפול בטייסברי (מתוך כנס ECTRIMS)

בדיקת דם להערכת ביטוי L-Selectin בתאי מערכת החיסון עשויה לסייע בזיהוי חולים עם טרשת נפוצה, בהם ניתן לטפל בבטחה ב-Natalizumab (טייסברי), למרות חשיפה קודמת לנגיף JC Virus, כך עולה מתוצאות מחקר קטן שהוצגו במהלך כנס ECTRIMS.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בכל חולי טרשת נפוצה המטופלים בטייסברי ופיתחו במחקר דלקת מוחית נדירה, אך מסכנת-חיים, בשם PML (Progressive Multifocal Leukoencephalopathy), זוהו רמות נמוכות מאוד של L-Selectin, ממצא שלא זוהה בחולים אחרים שלא פיתחו PML, או בביקורות.

ההמלצות כיום קוראות להשלים בדיקות סרולוגיות לנגיף JC Virus לפני התחלת טיפול בטייסברי, ולהקפיד על בדיקות תקופתיות תחת הטיפול התרופתי, במטרה לזהות זיהומים חדשים. למרות שתוצאה חיובית בבדיקה אינה מהווה התווית-נגד אבסולוטית לטיפול התרופתי עדיין מדובר בטיפול הסטנדרטי בחולים עם פעילות אגרסיבית של טרשת נפוצה, הנוטלים טיפול קו-ראשון.

הסיכון ל-PML בחולי טרשת נפוצה עם זיהום בנגיף JC Virus גבוה יותר בחולים עם טיפול קודם בתרופות מדכאות חיסון ועם טיפול בטייסברי במשך למעלה משנתיים.

בקרב חולים עם טיפול ארוך-טווח בטייסברי שלא פיתחו PML, 40.2% מתאי T חיוביים ל-CD4 בדם הפריפרי (בממוצע) ביטאו L-Selectin, בעוד שבשמונה חולים שפיתחו מאוחר יותר PML , עם תוצאות זמינות של דגימות דם לפני הופעת הסיבוך הנ”ל, הממוצע עמד על 4.6% (p<0.0001).

החוקרים מסבירים כי השימוש המובן ביותר בבדיקת L-Selectin יהיה לזיהוי חולים עם חשיפה קודמת לנגיף JC Virus תחת טיפול בטייסברי, עם מספר גבוה יחסית של תאי T , המבטאים L-Selectin, מאחר שבשלב זה נראה כי הם בסיכון נמוך ל-PML.

עם זאת, הם מציינים כי בחולים שליליים לנגיף JC Virus תתכן תועלת גם כן, מאחר שהסיכון ל-PML אינו אפסי. בדיקות סרולוגיות לנגיף עשויות לפספס חולים עם זיהום לאחרונה או שייתכן ופשוט מדובר בתוצאות שגויות; והמצב הנ”ל עשוי להופיע עקב זיהומים בנגיפים אחרים.

כיום, החוקרים מתכננים לבדוק חולים לאחר שטופלו ב-18 עירויי טייסברי, ולאחר מכן כל שישה חודשים. בחולים עם בדיקה חיובית ל-L-Selectin בפחות מ-30% מתאי CD4, ניתן לשקול החלפה לטיפול אחר.

ECTRIMS 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה