נוירואימונולוגיה

התועלת של טיפול באופיואידים נותרת בטווח הארוך (מתוך הכנס השנתי ה-24 מטעם AAPM)

מסקירה ספרותית נרחבת של מחקרים להערכת התועלת של טיפול ארוך-טווח באופיואידים בחולים עם כאב כרוני, שאינו על-רקע מחלה ממארת, עולה כי התרופות מספקות הקלה מהימנה ובטוחה בכאב במשך שישה חודשים ומעלה.

החוקרים כותבים כי הן לפי הנתונים שלהם והן לפי הנתונים בספרות ממחקרים שונים, הם זיהו ירידה גדולה במדדי הכאב בשלושת החודשים הראשונים לטיפול בכאב, לאחר מכן חלה התייצבות, והתועלת נותרה לאורך הזמן בחולים שנותרו תחת טיפול באופיואידים.

לאור ההנחיות של ה-FDA, מרבית המחקרים האקראיים-מבוקרים בשלב 3 להערכת טיפול באופיואידים בחולים אלו, ארכו שלושה חודשים, או פחות. כמו כן, ביצוע מחקרים מבוקרי-פלסבו למשך למעלה משלושה חודשים מציב דילמה אתית, מאחר שלחלק מהחולים לא ניתן טיפול לשיכוך כאבים.

במחקר הנוכחי ערכו החוקרים חיפוש אחר מחקרים במאגרי MEDLINE, EMBASE, BIOSIS Previews ו-PubMed עד פברואר 2013. הם גם זיהו מאמרים נוספים דוגמת הנחיות קליניות, סקירות ספרות ומטה-אנליזות. הם בחנו את כל הספרות להערכת התועלת של אופיואידים בטיפול בכאב כרוני, שאינו על-רקע מחלה ממארת, כאשר ניתן למשך תקופה של לפחות שישה חודשים.

החוקרים זיהו 60 מחקרים: 8 מחקרים אקראיים ומבוקרים, 26 מחקרים בתווית פתוחה, 12 מחקרי הארכה בתווית פתוחה, עם סך כולל של כ-10,000 חולים וחשיפה של 8,463 שנות-אדם לטיפול באופיואידים, וכן 14 מחקרים אפידמיולוגיים עם כ-5,400 חולים וחשיפה של 4,440 שנות-אדם לטיפול התרופתי.

ב-46 מחקרים היו נתונים אודות אחוז השינוי במדדי כאב מתחילת המחקר עד לתומו. מבין אלו, 18 מחקרים ארכו 6-12 חודשים ו-28 מחקרים ארכו 12 חודשים ומעלה.

מבין המחקרים שארכו 6-12 חודשים, 15 דיווחו על שיפור של לפחות 25% ברמת הכאב מתחילת המחקר. מבין המחקרים שארכו 12 חודשים ומעלה, 223 דיווחו על שיפור בכאב בהיקף של למעלה מ-25% מתחילת המחקר.

שישה מחקרים אקראיים ומבוקרים, 14 מחקרים בתווית-פתוחה ושמונה מחקרי הארכה בתווית פתוחה דיווחו על מדדי כאב במרווחים של שלושה חודשים. כל אלו דיווחו על ירידה משמעותית בכאב מתחילת המחקר ועד לאחר שלושה חודשים וכי ירידה זו נותרה לאורך 6 ו-12 חודשים. מעט מחקרים הדגימו יציבות של מדדי הכאב עד לאחר 36 חודשים.

מתוך הכנס השנתי ה-24 מטעם AAPM

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה