נוירואימונולוגיה

תוספי וויטמין B עשויים להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים (Neurology)

בניגוד לדיווחים דומים קודמים שלא הצליחו להדגים השפעה משמעותית של תוספי וויטמין B על הסיכון לאירועים מוחיים, מטה-אנליזה מעודכנת הדגימה כי נטילת ויטמינים אלו להפחתת רמות הומוציסטאין הביאה להפחתה משמעותית בשיעור האירועים המוחיים. ממצאי הסקירה פורסמו במהדורת 18 בספטמבר של כתב העת Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חומצה פולית וויטמין B12 הינם בקרים חשובים של המטבוליזם של הומוציסטאין. מספר גורמים ביולוגיים עשויים להשפיע על התועלת האפשרית של תוספי וויטמין B על הסיכון לאירועים מוחיים.

החוקרים ערכו חיפוש אחר מחקרים אקראיים ומבוקרים, שפורסמו עד אוגוסט 2012, שערכו השוואה בין תוספי וויטמין B עם פלסבו, תוספי וויטמין B במינון נמוך מאוד, או טיפול סטנדרטי; עם מעקב מינימאלי של שישה חודשים; כאשר אירועים מוחיים הוגדרו כתוצא סיום עיקרי של המחקר.

משנת 2010 פורסמו מספר סקירות להערכת ההשפעות של הטיפול להפחתת רמות הומוצסיטאין עם תוספי וויטמין B על הסיכון למחלות כלי דם. מטה האנליזה החדשה כללה מחקרים שהושמטו מדיווחים קודמים וקבעה קריטריוני הכללה נוקשים יותר.

הסקירה המעודכנת כללה 14 מחקרים, כולם כפלי-סמיות, עם גיל ממוצע שנע בין 52-68.9 שנים וסך כולל של כ-55,000 משתתפים. תקופת המעקב של המחקר נעה בין 24-87 חודשים. במחקר אחד, ה-ASFAST (Atherosclerosis and Folic Acid Supplementation Trial) ההתערבות כללה רק מתן חומצה פולית, בעוד שיתר המחקרים כללו התערבות משולבת של וויטמינים ממשפחת B.

ב-14 הדיווחים הללו תועדו 2,471 אירועים מוחיים. החוקרים מציינים ירידה בסך האירועים המוחיים עקב הפחתת רמות הומוציסטאין עם מתן תוספי וויטמין B (סיכון יחסי של 0.93, p=0.04). עם זאת, מספר מחקרים שתוכננו באופן קפדני דיווחו על עליה באירועים המוחיים גם עם תוספי וויטמין B.

בניתוח לפי תתי-קבוצות לא מצאו החוקרים הבדלים משמעותיים בין קבוצת הביקורת וקבוצת ההתערבות בכל הנוגע למניעה ראשונית או שניונית של אירועים מוחיים, סוג האירועים המוחיים (המורגי או איסכמי), או חומרת האירועים המוחיים.

התוצאות לא היו משמעותיות גם בניתוח לפי תתי-קבוצות לשינויים בסיכון לאירועים מוחיים בתגובה למינונים שונים של תוספי חומצה פולית או ריכוזים שונים של הומוציסטאין בדם. מחקרים קודמים הדגימו תועלת למתן חומצה פולית במינון של 0.4 או 0.8 מ”ג בהפחתת רמות הומוציסטאין ושיפור תפקוד אנדותל כלי הדם.

החוקרים הצליחו להדגים תועלת בתת-קבוצה של חולים עם שלוש שנות מעקב, או יותר.

תתי-קבוצות של חולים עם מחלת כליות כרונית נכללו ב-5 מבין 14 המחקרים ובתת-ניתוח אחד. חלק מהמחקרים דיווחו על ירידה בקצב הסינון הגלומורולארי עם תוספי וויטמין B.

באשר לניתוח ספציפי של וויטמין B12, החוקרים לא הדגימו תועלת משמעותית להפחתת אירועים מוחיים בתתי-קבוצות לפי מינון הטיפול, הירידה ברמות הומוציסטאין, או ריכוזי B12 בדם.  סקירת אוכלוסיות בהן נהוגה העשרת דגנים בחומצה פולית לא הדגימה תוצאות משמעותיות בנוגע למינון B12. מחקר אחר דיווח על תועלת לטיפול ב-B12 במינון 1 מ”ג.

מתת-ניתוח של נתוני מחקר VISP (Vitamin Intervention for Stroke Prevention), שלא כלל משתתפים עם ריכוזי B12 נמוכים עקב הפרעה בספיגה וערכי B12 גבוהים לאחר זריקת B12, הדגימו תוצאות חיוביות לתוספי וויטמין B בהפחתת הסיכון לאירועים מוחיים. הסקירה הנוכחית הדגימה השפעה מועילה, אם כי ללא תועלת משמעותית בקבוצת החולים עם חציון ריכוז B12 של 322-400 פיקומול לליטר. המשמעות הקלינית הינה כי יש לעקוב ולטפל באופן קפדני יותר במצבים של חסר B12.

באשר ללחץ הדם הבסיסי, הסקירה הדגימה השפעה חיוביות לוויטמין B במשתתפים עם לחץ דם בסיסי גבוה. ידוע כי היפרהומוציסטאינמיה מעודדת יתר לחץ דם. בסין, ההנחיות לטיפול ביתר לחץ דם ממליצות על הפחתת רמות הומוציסטאין לאיזון לחץ דם.

הסקירה לא הדגימה עליה משמעותית בשיעורי ההיארעות של מחלות ממאירות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוספי וויטמין B להפחתת רמות הומוציסטאין הביאו לירידה משמעותית באירועים מוחיים, בעיקר באוכלוסיות חולים מסוימות, עם התערבות מתאימה.

Neurology. Published online September 18, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה