נוירואימונולוגיה

הסיכון לאירועים מוחיים במעשנים דומה בנשים ובגברים (Stroke)

עישון סיגריות מעלה את הסיכון לאירועים מוחיים באופן דומה בגברים ובנשים, למרות שבנשים קיים סיכון גבוה יותר לאירועים מוחיים המורגיים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה, שפורסמו בכתב העת Stroke.

החוקרים מודים כי קיים עניין רב בהעדר עדויות ברורות בנוגע להבדלים בין המינים באשר לסיכון לאירועים מוחיים על-רקע עישון, בשל העדות הבולטת לכך שעישון מלווה בעליה גדולה יותר בסיכון למחלת לב כלילית בנשים, בהשוואה לגברים.

צוות החוקרים מאוסטרליה, הולנד וארצות הברית, בחנו את הנתונים מ-81 מחקרים פרוספקטיביים, שכללו כארבעה מיליון משתתפים ולמעלה מ-42,000 אירועים מוחיים. 54 מדגמים היו מאסיה (31% מהנבדקים), 12 מארצות הברית (62%), שישה מאירופה (4%) ותשעה מאוסטרליה וניו-זילנד (3%).

הסקירה אישרה את חשיבות עישון סיגריות כגורם סיכון מג’ורי ובלתי-תלוי לאירועים מוחיים והסוגים העיקריים שלו בכל המשתתפים.

בהשוואה ללא-מעשנים, עישון בהווה לווה בעליה של 83% בסיכון לאירועים מוחיים בנשים ועליה של 67% בסיכון בגברים. שיעור הסיכון היחסי הצביע על סיכון דומה לאירועים מוחיים בעקבות עישון סיגריות בגברים ובנשים (שיעור סיכון יחסי של 1.06).

ניתוח נוסף של הממצאים העלה עדויות מסוימות לפיהן ישנה השפעה מזיקה יותר לעישון בנשים בהשוואה לגברים באוכלוסיות מערביות (שיעור סיכון יחסי של 1.10), אך לא באוכלוסיות אסייאתיות (שיעור סיכון יחסי של 0.97).

כמו כן, ישנן עדויות לפיהן עישון מהווה גורם סיכון משמעותי יותר לאירועים מוחיים המורגיים בנשים, בהשוואה לגברים (שיעור סיכון יחסי של 1.17). החוקרים כותבים כי ייתכן כי ממצאים אלו אינם מדויקים לאור המספר הגדול של ההשוואות שנערכו, אך אינם יכולים לשלול את האפשרות להבדלים בין המינים בסוג זה של אירועים מוחיים.

בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם, התועלת של הפסקת עישון על הסיכון לאירועים מוחיים הייתה דומה בשני המינים.

Stroke. Published online August 22, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה