נוירואימונולוגיה

תכנית בת חמישה צעדים מסייעת בהתמודדות עם כאבים (מתוך כנס PAINWeek)

מרכיב מרכזי בטיפול בכאב כרוני כולל הדרכת החולים אודות גישות להתמודדות עם כאב, וגישה המתמקדת בחמישה כישורי התמודדות מרכזיים מביאה לתוצאות חיוביות, כך דיווחו חוקרים במהלך כנס PAINWeek לשנת 2013.

הדרכת כישורי ההתמודדות עולה בקנה אחד עם ההתייחסות לרפואה כשרפרף בעל שלוש רגליים. הרעיון הוא שרגל אחת של השרפרף היא התערבויות טיפול תרופתי;הרגל השנייה היא ניתוחים ופרוצדורות; והרגל השלישית היא הקשר בין גוף ונפש, הנשלט ברובו ע”י החולה, וללא הרגל השלישית השרפרף אינו יכול לעמוד ונופל מייד.

חמשת צעדי ההתמודדות כוללים כלים פשוטים יחסית העשויים לאפשר לחולים להסתכל מעבר לחלון הצר של הכאב ולהשיג השקפת מבט רחבה וטובה יותר. חמשת הצעדים כוללים:

1)      הבנה במטרה להשיג השקפת מבט טובה יותר, החולים נדרשים למידע אודות הכאב ואפשרויות הטיפול. הם זקוקים לאינפורמציה הם תוהים אם אופיואידים הם בטוחים, אם הם יכולים להתמכר לטיפול, האם ישנן אפשרויות אחרות מהן היתרונות והחסרונות. החוקרים מדריכים חולים כיצד אותות כאב מועברים למוח ומסבירים על תיאורית בקרת השער כבר עוצמה המגביר או מנמיך את עוצמת הכאב, וכי ישנם לפחות שישה שערי כאב דיכאון, חרדה, כעס, שינה ירודה, התמקדות בכאב ושינויים בכאב.

2)      קבלה החוקרים קוראים לחולים לנסות להתייחס לכאב כלא כזה השווה ערך לסבל, דבר העשוי לסייע במניעת אחת ההתלקחויות המשמעותיות ביותר של כאב ראייה קטסטרופלית. הם מציעים לחולים לחשוב על כאב בזמן לידה ישנו כאב גופני, אך אין בהכרח מדובר בסבל כולל הפוגע בכל היבטי החיים. החולים עשויים לדחות את רעיון הקבלה, בשל תחושה כי הם נכנעים ומוותרים, אך בסופו של דבר קבלה מאפשרת להתקדם הלאה מתחושת כעס, העשויה להתלוות להתנגדות לכאב.

3)      הרגעה הרגעת תחושות דחק עשויה להשפיע משמעותית על אופן הקלה בכאב, וישנן אפשרויות שונות להקלה על תחושות דחק, החל מטאי צ’י ו/או הרפיית שרירים ועד מדיטציה, ביופידבק ונשימות פשוטות. נשימה היא החלק היחיד בצבי דחק בו החולה יכול לשלוט.

4)      איזון חולים על מסלול שחיקה הממשיכים עד להשלמת העבודה או שלעיתים קרובות מדי הכאב מסתיים בהתלקחות וצורך בטיפול תרופתי להקלה מיידית. פעילויות מאזנות, ניסיון לישון באופן מספק וניהול זמנים עשויים למנוע סיטואציות אלו. חשוב להזכיר לחולים להאט מעט.

5)      התמודדות יש לצייד חולים עם כלים מספקים להתמודדות עם הכאב שלהם, ללא צורך לפנות למשככי כאבים. מעבר לחבישות חום ועיסויים לכאבי שרירים או חבילות קרח לכאבי מפרקים, יש להציע הסחות דעת. כל החולים הסובלים מכאב זקוקים להסחת דעת מדובר במשכך כאבים מצויין. משחקי וידיאו מהווים הסחת דעת יעילה במיוחד, אולם טלוויזיה הינה הסחת דעת הרבה פחות יעילה.

PAINWeek 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה