נוירואימונולוגיה

לחשוב חיובי ולהתעמל – המפתח לשיפור פרוגנוזה דרמטי במטופלים עם מחלת לב איסכמית (Circ Cardiovasc Qual Outcomes )

מחקר חדש מ-Circ Cardiovasc Qual Outcomes 

מדווח כי גישה חיובית של מטופלים עם מחלת לב איסכמית אשר באה לידי ביטוי בביצוע יותר פעילות גופנית הייתה קשורה לירידה מובהקת ומשמעותית קלינית לסיכון לתמותה.

המחברים מציינים ברקע כי אפקט פוזיטיבי או חשיבה חיובית נקשרה כבר עם פרוגנוזה טובה יותר במטופלים עם מחלת לב איסכמית, אך המכניזם לא היה ברור. במחקר זה בחנו החוקרים אם גישה חיובית מהוה גורם חיזוי לאירוע קרדיאלי הדורש אישפוז ולתמותה מכל סיבה, וכן אם ביצוע פעילות גופנית מהווה גורם מתווך בין הגישה החיובית של המטופל לתוצאה הקלינית במטופלים עם מחלת לב איסכמית.

מידגם המטופלים כלל 607 חולים במחלת לב איסכמית מביה”ל הולבאק בדמרק. בשנת 2005, המטופלים השלימו הערכה של מדד מצב רוח גלובלי (GMS) להערכת מידת הגישה החיובית שלהם ושאלון הנוגע לפעילות הגופנית שלהם. המידע על תמותה ואישפוזים נאסף מתוך הרג’יסטרי הדני לתקופה של 2006-2010 .

על בסיס הנתונים שנאספו הורץ מודל רגרסיה מסוג COX ורגרסיה לוגיסטית בכדי להעריך את השפעת הפרמטרים המתווכים על התוצאות.

מכיוון שלא נמצא קשר מובהק בין גישה חיובית לאישפוזים קרדיאליים, בנו החוקרים מודל רגרסיה  ללא תיווך עבור אישפוזים. הם מדגישים כי מטופלים עם גישה חיובית בציון גבוה היו בסיכון מובהק נמוך יותר לתמותה מכל סיבה (סיכון יחסי 0.58, ברווח בר סמך של בין 0.37-0.92 , באנליזה לא מתואמת), ונטו יותר לבצע פעילות גופנית סדירה (סיכוי יחסי של 1.99 , ברווח בר סמך של בין 1.44-2.76 , באנליזה לא מתואמת).

ביצוע התאמות למשתנים רלבנטים נוספים הראה שמטופלים עם  גישה חיובית שהשתתפו בפעילות גופנית היו בסיכון מופחת לתמותה במהלך תקופת המעקב: סיכון יחסי של 0.5 ברווח בר סמך של בין 0.31-0.8 , p=0.004 . הם מדגישים כי הפעילות הגופנית היוותה גורם מתווך בין החשיבה החיובית והסיכון לתמותה.

מסקנת החוקרים היא שמטופלים הסובלים ממחלת לב איסכמית אך עם גישה חיובית נוטים יותר לבצע פעילות גופנית ונמצאים בסיכון מופחת לתמותה במהלך 5 שנות מעקב, כשהפעילות הגופנית מהווה את הגורם המתווך בין חשיבה חיובית לסיכון לתמותה.

לכן, הם סבורים שהתערבויות העשויות להשפיע לטובה הן על החשיבה החיובית והן על השתתפות בפעילות גופנית עשויות להתבטא בפרוגנוזה טובה יותר למטופלים ולאיכות החיים הפסיכולוגית שלהם, בהשוואה להתערבויות שמתמקדות רק בגורם אחד בלבד (חשיבה חיובית בלבד או פעילות גופנית בלבד).

” Circ Cardiovasc Qual Outcomes 2013; DOI: 10.1161/circoutcomes.113.000158.

הערת המערכת: אנחנו תמיד שמחים לדווח על מחקרים המראים שאימוץ סגנון חיים הכולל חשיבה חיובית, פעילות גופנית , תזונה , המנעות מעישון וכד’ קשורים באופן מובהק ומשמעותי בתוצאות קליניות משופרות… רק אתמול דיווחנו על כך שמטופלים עם קדם סוכרת ששינו הרגלי תזונה והגבירו פעילות גופנית גם סבלו פחות מאירועים קרדיווסקולרים. בימים אלה שמחקרי ענק עם תרופות חדישות ואינסולינים מתקדמים לא מצליחים להראות אפקט קרדיווסקולרי מגן צריך להעריך עוד יותר את האפקט הגדול (שלעיתים מטופלים ורופאים נוטים לשכוח..) וחסר התחליף שיש לדברים הפשוטים של לחיות נכון, לאכול נכון, לזוז נכון ולחשוב נכון…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה