נוירואימונולוגיה

מה בין איכות השינה של ילדים ובין היכולת האקדמית? (Sleep Medicine)

ילדים הסובלים מקשיי שינה נוטים לציונים נמוכים יותר בלימודים, בהשוואה לאלו הישנים היטב בלילה, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש, שפורסם בכתב העת Sleep Medicine.

כאשר החוקרים מברזיל בחנו ילדים בגילאי 7-10 שנים שלמדו בבתי ספר ציבוריים בסאו-פאולו, הם מצאו כי בממוצע, ילדים עם תסמיני הפרעת שינה או הפרעות נשימה בשינה, השיגו ציונים נמוכים יותר, בהשוואה לאלו ללא בעיות שינה.

מהתוצאות עולה כי 13% מהילדים עם קשיי שינה נכשלו בבחינות בפורטוגזית, בהשוואה ל-9% מאלו ללא בעיות שינה. בדומה, 25% מהילדים עם הפרעות שינה נכשלו במתמטיקה, זאת בהשוואה ל-8% בלבד מהילדים ללא הפרעות שינה.

מאחר שהתסמינים של הפרעות שינה, ובעיקר הפרעות נשימה בשינה, הם נפוצים מאוד, החוקרים מציעים כי כל הצוותים הרפואיים והמחנכים יהיו מודעים להשפעה הבולטת ויקפידו על נקיטת אמצעים מתאימים לפתרון הפרעות שלו, להן עשויות להיות השפעה משמעותית על בריאות הציבור.

החוקרים משערים כי כרבע מהילדים בארצות הברית סובלים מהפרעות שינה בשלב מסוים במהלך תקופת הילדות. שעת שינה לא-סדירה וחרדה, בין אם בבית הספר או בבית, עשויים לתרום להפרעות אלו.

בילדים אחרים ייתכנו הפרעות שינה שאינן מזוהות, דוגמת הליכה בשינה, סיוטים או נדודי שינה, או הפרעות נשימה בשינה. חלק מהתרופות, כולל אלו לאסתמה או הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, עשויות להשפיע על השינה. הבעיות הרפואיות ברקע עשויות לתרום להפרעות שינה.

איכות שינה ירודה בילדים נקשרה עם השמנת-יתר, המביאה עם הזמן לעליה בסיכון למחלות לב וסוכרת. ותפקוד ירוד בבית הספר נקשר עם פרישה מוקדמת מהלימודים, ומכאן החשיבות הרבה של הממצאים הללו.

בין השנים 1999-2001, החוקרים חילקו כ-5,400 שאלונים בנוגע לתסמיני הפרעות שינה והפרעות נשימה בשינה, לילדים בבתי ספר ציבוריים בסאו פאולו. הם בחנו את הציונים במתמטיקה ופורטוגזית של 2,384 ילדים להורים שמילאו והשיבו את השאלונים.

מהנתונים עולה כי 31% מהילדים סבלו מתסמינים של הפרעות שינה דוגמת קשיי הירדמות או המשך שינה, או תחושת ישנוניות כל הזמן וקרוב ל-27% סבלו מהפרעות נשימה בשינה. הציונים של תלמידים אלו היו נמוכים יותר משמעותית, בהשוואה לציונים של ילדים ללא הפרעות שינה.

בברזיל, הציונים מבוססים על טווח של 0-10, כאשר ציון עובר מוגדר כ-5. הציונים ממוצעים במקצוע פורטוגזית עמדו על 6.6 בילדים עם הפרעות שינה, לעומת 7.1 באלו ללא הפרעות שינה. בדומה, הציונים במתמטיקה עמדו על 6.3 ו-7.1, בהתאמה.

מומחים בתחום שהתייחסו לממצאי המחקר טוענים כי למחקר מגבלות רבות, אך למרות זאת, מדובר בצעד ראשון בהדגשת חשיבות השינה בילדים על היכולות האקדמיות שלהם.

Sleep Medicine 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה