נוירואימונולוגיה

ההשפעה של הסחת דעת על יכולת הנהיגה של מתבגרים (JAMA Pediatr)

במחקר הראשון מסוגו להערכת ההשפעה של הסחת דעת בזמן נהיגה במתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD או Attention Deficit and Hyperactivity Disorder) מצאו החוקרים כי בחולים אלו קיים סיכון מוגבר לתאונות בזמן נהיגה. יתרה מזאת, שליחת הודעות  טקסט פוגעת משמעותית ביכולת בנהיגה של כל המתבגרים ומעלה את הסיכון לליקויים הקיימים בנהיגה במתבגרים עם ADHD.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הסיכונים המשולבים של מתבגרים, הפרעת קשב וריכוז והסחת דעת (שיחה בטלפון הנייד ושליחת הודעות טקסט) עם יכולת הנהיגה. לשם כך הם כללו במחקר מתבגרים בגילאי 16-17 שנים עם ADHD (28 משתתפים) וללא ADHD (33 משתתפים), שהשתתפו בסימולציית נהיגה בשלושה מצבים (ללא הסחת דעת, שיחה בטלפון נייד ושליחת הודעות טקסט). במהלך כל סימולציה אירע אירוע לא-צפוי אחד (למשל, מכונית אחרת הופיעה פתאום בנתיב של הנבדק).

החוקרים בחנו את הדיווחים העצמיים על היסטוריית נהיגה, המהירות הממוצעת, סטיית תקן של המהירות וזמן התגובה עד לעצירת המכונית במהלך הסימולציות.

מתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות דיווחו על פחות חודשי ניסיון בנהיגה ועל שיעור גבוה יותר של עברות תנועה, בהשוואה לביקורות. לאחר תקנון למספר חודשי הנהיגה, במתבגרים עם ADHD תועדה שונות רבה יותר במהירות ובמיקום בנתיב, בהשוואה לביקורות. החוקרים לא זיהו הבדלים בין הקבוצות בזמני התגובה עד לעצירת המכונית. יתרה מזאת, שליחת הודעות טקסט השפיעה לרעה על יכולת הנהיגה של כל המשתתפים, כפי שבא לידי ביטוי בשונות גדולה יותר במהירות ובמיקום בנתיב הנסיעה.

ממצאי המחקר מעידים על ההשפעה השלילית של הסחת דעת בזמן נהיגה על מתבגרים עם הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות ומחזקים את הסיכונים שבשליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה בכל המתבגרים. לאור זאת, החוקרים מדגישים את הצורך במתן דגש על הדרכה וחיזוק הבקרה כנגד שליחת הודעות טקסט בזמן נהיגה בקרב מתבגרים.

JAMA Pediatr. 2013

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה