נוירואימונולוגיה

מעקב אחר תנועות עדינות עשוי לסייע בבדיקות סקירה לאוטיזם (Front Integr Neurosci)

מעקב אחר תנועות אקראיות וספונטאניות של נבדק עשוי לסייע באבחנה מוקדמת ואובייקטיבית יותר באבחנה ואף בטיפול בחולים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כך עולה מתוצאות שני מחקרים חדשים, שפורסמו בכתב העת Frontiers in Integrative Neuroscience.

במחקר הראשון הציגו החוקרים בדיקת סקר ממוחשבת חדשה וצורת מעקב, שכללה 240 הדמיות לשניה וזיהוי חותמת סיסטמית ייחודית לכל אדם. החוקרים מסבירים כי זהו הבדלי משמעותי מההערכות מסורתיות שלרוב כוללות דעות סובייקטיביות של האינטראקציות החברתיות של הנבדקים, הפרעות בתקשורת והתנהגות חוזרנית ומוגבלת.

המחקר מציע אפשרות לאבחנה דינאמית בגיל הרבה יותר מוקדם ומאפשר התחלת טיפול בשלב מוקדם יותר בהתפתחות הילד. ניתן להעריך את היכולות הקוגניטיביות של החולים רק על-סמך אופן התנועה שלהם.

המערכת הממוחשבת מודדת שינויים במהלך דקות, הן בתנועות רצוניות והן בתנועות לא-רצוניות, וקובעת כיצד דפוסים אלו שונים מאלו של ילדים עם התפתחות תקינה, תוך הערכת הערך המנבא של תנועות אלו. החוקרים מציינים כי השיטה עשויה לסייע גם באבחנת תתי-סוגים של אוטיזם, כמו גם הבדלים בין המינים, ועשויה לסייע אף בתינוקות. כמו כן, שיטה זו עשויה לסייע לחולים עם אוטיזם לפתח מוטיבציה-עצמית, במקום להתבסס רק על רמזים חיצוניים ופקודות, המהווים את הבסיס לטיפול התנהגותי באוכלוסיית חולים זו.

במחקר נכללו משתתפים בגילאי 3-25 שנים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם (34 חולים) או ללא הפרעות אלו (44 חולים), להערכת התנועות שלהם. לא רק ששיטת בדיקות הסקירה הבחינה בין שתי הקבוצות בכל קבוצות הגיל, אלא גם סייעה בהערכת חומרת ההפרעה.

מהתוצאות עלה כי בילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם, כולל חולים שאינם מדברים, החלו לנוע באופן מכוון לאחר שהחלו להבין את קשר סיבה ותוצאה בין התנועות שלהם והמשחק בסרטוני המדיה המועדפים עליהם.

הפעולה הפכה להתנהגות מכוונת ומדובר בממצא מפתיע המודד את הטכנולוגיה למעקב מדויק אחר יכולות הילד במהלך התפתחותם.

במחקר השני בחנו החוקרים כיצד ניתן ליישם את השיטה החדשה להתערבויות ואם ניצן לשנות את האופן בו ילדים עם הפרעות מהספקטרום של אוטיזם לומדים ומתקשרים, באמצעות לימוד פיתוח מוטיבציה עצמית.

המשתתפים נחשפו לסרטוני וידיאו של עצמם, אנימציות או סדרות טלוויזיה מועדפות בתנאים דיגיטאליים, שדמו מאוד לתוכנת מחשב Wii. כאשר הילד חצה אזור מסוים בחלל, הופיע סרטון מסוים. לאחר שבחנו כיצד התוכנה פעלה, כל 25 המשתתפים למדו באופן ספונטאני כיצד לבחור את המדיה המועדפת עליהם ולאחר מכן שמרו על הידע, גם ללא תרגול מאוחר יותר. הילדים למדו באופן בלתי-תלוי כיצד לשלוט בגופם בכדי להביע את רצונם והחוקרים לא הדריכו אותם.

החוקרים מציינים כי חשוב שרופאים יבינו כי היכולות הקוגניטיביות והתנועה של חולים עם אוטיזם קשורים באופן הדוק. מערכת העצבים ההיקפית, הנשענת על מידע תחושתי, חשובה באותה מידה לניטור כמו מערכת העצבים המרכזית.

מערכת העצבים המרכזית כוללת את המוח ואת חוט השדרה, ומערכת העצבים ההיקפית כוללת את כל העצבים ושולטת במידע הויסארלי.

החוקרים התבססו על גלאים מתוחכמים, אך ניתן להיעזר במצלמות מסחריות, טאבלטים ו/או סמארטפונים לניטור אחר ההתקדמות הטבעית של הילד ולחון את התגובה שלהם לטיפול במשך הזמן.

Front Integr Neurosci. Published online July 24, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה