נוירואימונולוגיה

מרבית הבדיקות למחלת אלצהיימר ברשת האינטרנט אינן מהימנות (מתוך כנס ה- Alzheimer’s Association International Conference)

מרבית הבדיקות ברשת האינטרנט למחלת אלצהיימר הן חסרות תוקף מדעי, אינן מהימנות ולא זוכות לתמיכה אתית, כך מדווחים חוקרים שבחנו 16 מהמבחנים הללו לאבחנת דמנציה, הזמינים ללא-עלות ברשת האינטרנט.

בתוך שתי דקות ניתן לגלוש ברשת האינטרנט ולברר אם אדם סובל ממחלת אלצהיימר. מבחנים אלו אינם תקפים ואף עלולים לגורם לנזק. חלק מהבדיקות נועדו בבירור לשכנע את הגולשים כי הם סובלים ממחלת אלצהיימר.

הבדיקות שבחנו החוקרים לא זכו לתמיכה אתית, עם ניגוד אינטרסים ועניינים מסחריים. בדיקות אלו זמינות לעיתים קרובות באתרים המוכרים בגלוי מוצרים מסוימים, והחוקרים כותבים כי הממצאים העולים מהמחקר הם מטרידים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מהנתונים בנושא עולה כי 80% מהמשתמשים ברשת האינטרנט, כולל מספר הולך וגדל של מבוגרים, מחפשים אחר מידע רפואי ברשת. בפרט, אבחנה עצמית באמצעות איסוף נתונים מהרשת זוכה לפופולאריות רבה.

החוקרים אספו פאנל של גריאטרים, מומחים לאינטראקציה בין האדם והמחשב, נוירופסיכולוגים ומומחי אתיקה, במטרה לבחון 16 מבחנים למחלת אלצהיימר, תוך התמקדות בתוקף והמהימנות המדעית של המבחנים הללו, האינטראקציה בין האדם והמחשב וסוגיות אתיות.

מספר המבקרים באתרי הבית בהם נמצאו מבחנים אלו נע בין 800 ל-8.8 מיליון מבקרים בחודש. זמני השלמת המבחנים ארכו בין 2 דקות ועד שעה, וכללו הערכה של מספר תוצאים.

פאנל המומחים מצא כי מרבית הבדיקות (12 מתוך 16) זכו לתוקף ומהימנות מדעית גרועים או גרועים מאוד. הם קבעו כי מבחנים אלו אינם מסייעים באבחנת מחלת אלצהיימר.

כל 16 המבחנים זכו לציונים גרועים או גרועים מאוד בהערכת גורמים אתיים, שכללו את הבאים: האם נידונו נושאי פרטיות ואיסוף נתונים? האם הוצהר בבירור על ניגוד אינטרסים? האם ניסוח התוצאות הולם מבחינה אתית?

החוקרים מסבירים כי הסוגיות האתיות הכרוכות במבחנים אלו כוללות ודאות מופרזת או חוסר ודאות ונקודות הנוגעות לפרטיות, אי דיווח על ניגוד אינטרסים על-רקע מסחרי, העדר עמידה ביעד של הבדיקה והעדר ניסוח של תוצאות המבחן באופן הולם ואתי.

מרבית המבחנים (10 מתוך 16) זכו לדירוג “סביר” בהערכת הממשק בין המחשב והאדם לאוכלוסיה הקשישה. מכאן עולה כי ההיבטים הויזואליים של המבחנים הללו והמשימות המוטוריות הנדרשות מתאימות  לאנשים מבוגרים.

עם זאת, המסר הכללי של המחקר אינו תומך בשימוש במבחנים אלו, לאור הסכנה לנזק באוכלוסיה פגיעה והשפעה שלילית על מצבם הרפואי.

מתוך כנס ה- Alzheimer’s Association International Conference

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה