נוירואימונולוגיה

שילוב עישון ושתיית אלכוהול מאיץ הידרדרות קוגניטיבית (Br J Psychiatry)

 

מתוצאות מחקר חדש מלונדון, שפורסמו בכתב העת British Journal of Psychiatry, עולה כי שילוב של עישון ושתיית אלכוהול רבה מביא להאצת ההידרדרות הקוגניטיבית, בהשוואה לכל אחד מאלו בנפרד. החוקרים מצאו כי בנבדקים אלו נרשמה עליה של 36% בקצב ההידרדרות הקוגניטיבית, בהשוואה לאלו ששתו אלכוהול בכמות מתונה ולא נהגו לעשן.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מספר מחקרים מצאו קשר בין עישון והידרדרות קוגניטיבית ודמנציה. צריכת אלכוהול מתונה בעצמה לוותה בסיכון מופחת לדמנציה, אך לא כך היה עם צריכת אלכוהול בכמות רבה.

עישון וצריכת אלכוהול רבה לעיתים קרובות מופיעות יחדיו, והשילוב של השתיים לווה בסיכון מוגבר לתמותה מכל-סיבה ומחלות ממאירות במערכת העיכול והנשימה. עם זאת, החוקרים מציינים כי מחקרים מעטים בחנו את ההשפעה המשולבת של עישון וצריכת אלכוהול על הידרדרות קוגניטיבית.

מדגם המחקר כלל קרוב ל-6,500 מבוגרים (4,635 גברים ו-1,838 נשים) בגילאי 45-69 שנים, במהלך תקופה של עשר שנים. כל המשתתפים לקחו חלק במחקר Whitehall II ועברו שלוש בדיקות קליניות בשנים 1997/99, 2002/04 ו-2007/09. המשתתפים נשאלו אודות הרגלי צריכת אלכוהול ועישון סיגריות. התפקוד הקוגניטיבי נבחן בכל נקודת זמן.

מהמחקר עולה כי בהשוואה לקבוצת ההשוואה של אלו שלא עישנו מעולם וצרכו אלכוהול בכמות מתונה, באלו שנהגו לעשן ושתו אלכוהול בכמות רבה קצב ההידרדרות הקוגניטיבית היה מהיר יותר. יתרה מזאת, החוקרים מדווחים כי ההשפעה המשולבת של עישון וצריכת אלכוהול הייתה גדולה יותר מההשפעה הפרטנית של כל אחד מהרגלים אלו בנפרד.

לאחר תקנון לגיל, מין, השכלה ומחלות כרוניות, ההידרדרות בתפקוד הקוגניטיבי במהלך עשר שנים בקבוצת ההשוואה עמד על 0.42-. לשם השוואה, ההידרדרות באלו ששתו אלכוהול בכמות רבה ונהגו לעשן עמדה על 0.57-, כלומר קצב הידרדרות מהיר ב-36%.

מהממצאים עולה כי צריכת אלכוהול ועישון סיגריות אינם מבטלים זה את זה ואין מקום להגדלת צריכת אלכוהול מתוך אמונה כי כך ניתן יהיה להגן מפני הידרדרות קוגניטיבית.

ההמלצה הנוכחית היא שמעשנים יפסיקו או יפחיתו בהיקף העישון וכן להימנע מצריכת אלכוהול בכמות רבה. מהמחקר עולה עוד כי יש להמליץ כנגד שילוב שני ההרגלים הלא-בריאים הללו, כאשר ידוע כי שמירה על אורח חיים בריא במהלך החיים עשויה למנוע הידרדרות קוגניטיבית בגיל מבוגר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר הדגימו עליה של 35% בקצב ההידרדרות הקוגניטיבית בנבדקים שדיווחו על עישון סיגריות ושתיית אלכוהול מעבר לסף המומלץ (14 יחידות לשבוע בנשים, 21 יחידות לשבוע בגברים). כאשר הם בחנו נבדקים ששתו אלכוהול בכמות רבה ועישנו, הם מצאו כי עם כל עשר שנים שחלפו, המוח שלהם הזדקן ב-12 שנים.

Br J Psychiatry. Published online July 11, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית (PEDIATRICS)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 2: מוצרי סיגריות אלקטרוניות ואידוי הוצגו בפעם הראשונה בארצות הברית סביב שנת 2007, וצברו פופולריות במהירות. ב-2018, פורסמה אזהרה רשמית בארצות הברית אודות השימוש בסיגריות אלקטרוניות באוכלוסייה הפדיאטרית, וצוין כי סיגריות אלקטרוניות הפכו למוצר הטבק הנפוץ ביותר בשימוש בקרב צעירים בארצות הברית. במגזין זה אנחנו משתפים סיכום של סקירה שפורסמה ב-Pediatrics, שסקרה את האבולוציה של סיגריות אלקטרוניות ואידוי באוכלוסייה הפדיאטרית.

  • ההשפעה של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר בידוד ורידי הריאה (Int J Cardiol)

    ההשפעה של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר בידוד ורידי הריאה (Int J Cardiol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי עישון סיגריות מלווה בסיכון מוגבר להישנות פרפור פרוזדורים לאחר בירור ורידי הריאה, עם עדות לסיכון מוגבר לפרפור פרוזדורים התקפי וקבוע. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מאסיה הצביעו על תוצאות סותרות בכל הנוגע להשפעה הקלינית של עישון על הישנות פרפור פרוזדורים לאחר […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    תוצאות מבטיחות למשלב Naltrexone עם Bupropion לטיפול בהפרעת שימוש במתאפטמינים (Addiction)

    מתן זריקה בשחרור ממושך של Naltrexone בשילוב עם טיפול פומי ב-Bupropion בשחרור ממושך (משלב NTX + BUPN) הדגים תוצאות מבטיחות בטיפול במקרים של הפרעת שימוש במתאפטמינים בדרגה בינונית או חמורה עם ירידה משמעותית בשימוש בתכשירים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Addiction. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי השימוש במתאפטמינים עלה ברחבי העולם, […]

  • סיגריות אלקטרוניות עלולות להביא לעליה בסיכון לאי-ספיקת לב (מתוך כנס ה-American College of Cardiology)

    סיגריות אלקטרוניות עלולות להביא לעליה בסיכון לאי-ספיקת לב (מתוך כנס ה-American College of Cardiology)

    בקרב מבוגרים עם היסטוריה של סיגריות אלקטרוניות ייתכן סיכון מוגבר להיארעות אי-ספיקת לב, ללא תלות בשימוש מקביל בסיגריות, נרגילות, או סיגריות ללא-עשן, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך כנס ה-American College of Cardiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד מחקרים מצביעים על סיכון לנזקים משנית לשימוש בסיגריות אלקטרוניות ומעידים כי אלו אינן בטוחות לשימוש […]

  • יתר לחץ דם הריוני מנבא הידרדרות נוירו-קוגניטיבית אימהית בגיל מבוגר (Obstet Gynecol)

    יתר לחץ דם הריוני מנבא הידרדרות נוירו-קוגניטיבית אימהית בגיל מבוגר (Obstet Gynecol)

    יתר לחץ דם הריוני מלווה במהירות עיבוד ותפקוד ניהולי נמוכים יותר בנשים לאחר גיל 45 שנים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology. מנגד, קדם רעלת הירון והיריון לא נקשרו עם הסיכון להידרדרות נוירו-קוגניטיבית. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 3,554 נשים שילדו בעברן (גיל ממוצע של 56.2 שנים), שהיו בגילאי 45 […]

  • הפחתת צריכת אלכוהול מלווה בירידה בהיקף אירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

    הפחתת צריכת אלכוהול מלווה בירידה בהיקף אירועים קרדיווסקולאריים (JAMA Netw Open)

    בקרב אלו הצורכים אלכוהול בכמות רבה, הפחתת צריכת אלכוהול להיקף קל עד מתון מלווה בירידה של 23% בסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כך עולה ממחקר עוקבה גדול שתוצאותיו פורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים אודות 21,011 מבוגרים ממאגר Korean National Health Insurance Service-Health Screening Database עם צריכת אלכוהול רבה בתחילת הדרך (90.39% […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה