נוירואימונולוגיה

חוקרים ישראלים הצליחו להשיג סימני ריפוי של אלצהיימר בעכברי מעבדה באמצעות טיפול במוטציה הגנטית APOE4 (‘הארץ’)

בכתבה שפורסמה אתמול בהארץ כותב דן אבן על פריצת דרך אפשרית בטיפול במחלת האלצהיימר: קבוצת חוקרים ישראלים מאוניברסיטת תל אביב הצליחו להשיג סימני ריפוי של המחלה בעכברים באמצעות תיקון וניטרול של המוטציה הגנטית APOE4.

המחקר, כמו אחרים שיוצגו השבוע בכינוס השנתי למחלת האלצהיימר שיתקיים באוניברסיטה, התמקד באלצהיימר המתפתח אצל 95% מהחולים באופן אקראי וללא היסטוריה משפחתית.

המוטציה ההגנטית APOE4 מופיעה אצל 60% מחולי האלצהיימר (יותר מפי שניים באשר באוכלוסיה הכללית) והיא מוכרת כמעלה את הסבירות להתפתחות המחלה בנושאים אותה. במחקר שערכו באוניברסיטת תל אביב הוחדר לעכברים גן APOE4 אנושי, הרגיל והמוטנטי. החוקרים זיהו דמיון בין התנהגות של העכבר עם המוטציה לזו של אנשים עם אלצהיימר, שכללה בין השאר פגיעה בזיכרון ובלמידה. כעת התמקדו נסיונות החוקרים בתיקון המוטציה. הם פיתחו נוגדנים המזהים את המוטציה הגנטית, וכשהזריקו את הנוגדנים לעכברים צעירים בני חודש שנשאו שני עותקים של המוטציה, הנוגדנים נקשרו אליה וניטרלו את השפעתה, והעכברים הללו הראו בתוך חודשים מספר שיפור התנהגותי והעלמות של חלק מהנזקים המוחיים. המחקר מנסה כעת לבחון האם ניתן להביא לריפוי אצל עכברים בוגרים יותר בדרך זו.       במחקר נוסף (שהחל בארצות הברית והמשיך בתל אביב) הצליחו החוקרים לבצע תיקון של המוטציה בקרב עכברים, באמצעות שימוש בתרופה בקסרוטן המשמשת לטיפול בחולי סרטן. אצל עכברים בוגרים שנשאו את המוטציה APOE4 וכבר הציגו תסמיני אלצהיימר, הביאה הזרקת התרופה לתיקון נזקים מוחיים ושיפור התנהגותי וביכולת הלמידה.

לכתבה בהארץ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה