נוירואימונולוגיה

רמות לפטין מנבאות התקדמות למחלת אלצהיימר (מתוך הכנס השנתי ה-28 מטעם ה-Alzheimer’s Disease International)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-28 מטעם ה-Alzheimer’s Disease International עולה כי רמות לפטין, הורמון האחראי לבקרה של תאבון ומאזן אנרגיה, מהוות סמן נוסף לניבוי מחלת אלצהיימר.

לדברי החוקרים, ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם נתונים קודמים ממחקרי חתך לפיהם רמות שהדגימו רמות לפטין נמוכות יותר בדמם של חולים עם מחלת אלצהיימר, בהשוואה לביקורות, כמו גם קורלציה חיובית בין רמות לפטין ובין נפח גדול יותר של החומר האפור בהיפוקמפוס הימני. מחקרי עוקבה פרוספקטיביים הדגימו בעבר הידרדרות קוגניטיבית עם רמות לפטין גבוהות יותר בדם במבוגרים ללא-דמנציה, שהתגוררו בקהילה, במהלך ארבע שנות מעקב, כמו גם קורלציה בין רמות לפטין גבוהות יותר ובין נפח גדול יותר של המוח ושל ההיפוקמפוס.

במחקר עוקבה בן שנה, החוקרים כללו מבוגרים אמבולטורים בגילאי 55-93 שנים (232 משתתפים) עם ליקוי קוגניטיבי קל (תסמינים של הפרעה בזיכרון והפרעה בתפקודי זיכרון במבחנים) אך פעילות שמורה במהלך חיי היומיום וללא דמנציה בתחילת המחקר, בין השנים 2004-2010.

לאחר שנה אחת, הם הגדירו מקרים של דמנציה בהתאם לקריטריוני ה-DSM-IV. אבחנה סבירה של מחלת אלצהיימר נקבעה על-סמך הקריטריונים של ה-National Institute of Neurological and Communicative Disorders and Stroke וה-Alzheimer’s Disease and Related Disorders Association.

גיל המשתתפים הממוצע עמד בתחילת המחקר על 76 שנים, 71% היו נשים. רמת ההשכלה הממוצעת הייתה 2.7 שנים; מדובר ברמה נמוכה מאחר שחלק גדול מהמשתתפים גדלו במהלך מלחמת העולם השנייה.

מבין המשתנים בתחילת המחקר שכללו גיל, מין, רמת השכלה, נוכחות APOE ε4 ורמות לפטין בדם, הגורמים המנבאים המשמעותיים היחידים להתקדמות מליקוי קוגניטיבי קל למחלת אלצהיימר , בהשוואה לליקוי קוגניטיבי קל ויציב כללו את נוכחות APOE ε4 (34.3% לעומת 15.6%, בהתאמה, p=0.018) ורמות לפטין בדם (6.95 ננוגרם למ”ל לעומת 10.52 ננוגרם למ”ל, בהתאמה, p=0.027).

מניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לגיל, מין והשכלה, נוכחות APOE ε4 לוותה בעליה של פי 2.76 בסיכון להתקדמות למחלת אלצהיימר (p=0.018), ורמות לפטין גבוהות יותר בדם לוו בירידה של 7% בסיכון להתקדמות (p=0.04).

מספר מבחנים קוגניטיביים ונוירו-פסיכולוגיים, כולל מבחן מיני-מנטל ומדד Alzheimer’s Disease Assessment Scale Cognitive Subscale, הדגימו קשר משמעותי עם התקדמות מליקוי קוגניטיבי קל למחלת אלצהיימר (p<=0.004). מחלות רקע  שכללו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלת לב כלילית, היפרליפידמיה, היסטוריה של אירועים מוחיים ופרקינסוניזם, לא נקשרו עם התקדמות למחלת אלצהיימר.

מתוך הכנס השנתי ה-28 מטעם ה-Alzheimer’s Disease International

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה