נוירואימונולוגיה

האם השמנה עלולה להביא להתפתחות חסר וויטמין D? (מתוך PLoS Med)

השמנת-יתר הינה גורם אפשרי לחסר וויטמין D, אך חסר וויטמין D אינו מוביל לעליה משמעותית במשקל הגוף, כך לפי תוצאות מחקר רב-מרכזי, שפורסמו בכתב העת PLoS Medicine.

לדברי החוקרים, למרות שישנו דגש רב על העדר חשיפה מספקת לשמש או שימוש מוגזם בקרם הגנה מפני השמש, אסור לשכוח כי חסר וויטמין D עלול לנבוע גם מהשמנת-יתר. ממצאי המחקר מדגישים את חשיבות ניטור וטיפול בחסר וויטמין D במטופלים הסובלים מעודף-משקל או השמנת-יתר, במטרה למנוע סיבוכים רפואיים.

להערכת הקשר בין מדד מסת הגוף וגנים הקשורים לייצור וויטמין D ומטבוליזם של הוויטמין, החוקרים התבססו על סמנים גנטיים לזיהוי 21 קבוצות עוקבה שכללו עד 42,000 משתתפים. החוקרים אישרו את הקשר בין וויטמין D ובין מדד מסת הגוף באמצעות נתוני GIANT (Genetic Investigation of Anthropometric Traits), שכלל כ-123,000 משתתפים.

לאורך קבוצות גיל ומין שונות, כל עליה של 10% במדד מסת הגוף לוותה בירידה של 4.2% בריכוז 25(OH)D, רמז לכך שערכי BMI גבוהים יותר הוביל ולערכי וויטמין D נמוכים יותר, עם השפעה זניחה של חסר וויטמין D על מדד מסת הגוף.

מהמחקר עולה כי השמנה עשויה להוביל לחסר וויטמין D. עם זאת, רמות וויטמין D לא זוהו  כגורם אפשרי העשוי לתרום להתפתחות השמנת-יתר.

PLoS Med. Published online February 5, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה