נוירואימונולוגיה

ההשפעה של טיפול ב-Valproate על מדדי האינטליגנציה בילדים (Lancet Neurol.)

מחקר NEAD (Neurodevelopmental Effects of Antiepileptic Drugs), שפורסם בכתב העת Lancet Neurology, מספק עדויות נוספות התומכות בקשר בין טיפול ב-Valproate במהלך ההיריון ובין ירידה ביכולת הקוגניטיבית של הצאצאים.

החוקרים כותבים כי Valproate אינה בחירה טובה לטיפול בנשים בגיל הפוריות. לדבריהם, ידוע כי שיעור המומים נע סביב 10%. מעבר לכך, ישנה פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי, שזוהתה לראשונה בילד בילדים בגילאי שלוש שנים מוקדם במהלך המחקר.

מהתוצאות העדכניות עולה כי טיפול ב- Valproate לווה בירידה במדדי האינטליגנציה בהיקף של 7-10 נקודות בגיל שש שנים. מדובר בירידה די דרמטית, עם השפעה על היכולת של האם לעבוד ולהכניס משכורת נאה. מרבית הנשים לא היו בוחרות בטיפול ב- Valproate במידה והיו מודעות לסיכונים.

מחקר NEAD כלל 305 נשים הרות עם אפילפסיה, שנטלו תרופה אנטי-אפילפטית אחת (Carbamazepine, Lamotrigine, Phenytoin או Valproate) בין 1999-2004 ב-25 מרכזי אפילפסיה בבריטניה וארה”ב. התוצא העיקרי היה מדדי האינטליגנציה בילדים, תוך תיקון לאינטליגנציה אימהית, סוג התרופות האנטי-אפילפטיות, המינון שניתן, שבוע הלידה ונטילת חומצה פולית לפני ההיריון.

מבין 311 הילדים, 224 השלימו שש שנות מעקב. מהתוצאות עולה כי מדדי האינטליגנציה בגיל שש שנים היו נמוכים יותר לאחר חשיפה ל- Valproate, בהשוואה לתוצאות לאחר חשיפה לתרופות אחרות.

בילדים שנחשפו ל- Valproate גם זוהו מדדים נמוכים יותר ביכולת המילוליות ותפקודי הזיכרון, בהשוואה לאלו שנחשפו לתרופות אנטי-אפילפטיות אחרות, ובתפקוד ניהולי ולא-מילולי, בהשוואה ל-Lamotrigine (אך לא Carbamazepine או Phenytoin).

ההשפעות השליליות של Valproate היו תלויות-מינון, וזה הצפוי מתרופה טרטוגנית.

החוקרים זיהו קשר בין מדדי האינטליגנציה באם ובין מדדי האינטליגנציה בילד בכל התרופות, למעט Valproate, רמז לכך שחשיפה ל- Valproate פוגעת בקשר הנ”ל.

הם גם מצאו כי הן Valproate והן Lamotrigine נקשרו עם שכיחות נמוכה יותר של העדפת יד ימין, בהשוואה למדגם של ילדים בריאים ששימש כקבוצת ביקורת. לטענתם, ממצאים אלו מעידים כי חשיפה עוברית לחלק מהתרופות האנטי-אפילפטיות עשויה להשפיע על העדפת צד.

תצפית נוספת העולה מהמחקר נוגעת לנושא נטילת חומצה פולית לפני ההיריון בילדים לאימהות שנטלו חומצה פולית סביב ההפריה, מדדי האינטליגנציה היו גבוהים יותר, בהשוואה לילדים לאימהות שלא נטלו את התוספים.

החוקרים זיהו עליה של שבע נקודות במדדי האינטליגנציה עם נטילת חומצה פולית סביב תקופת ההפריה, כאשר נראה כי הקשר היה תלוי-מינון. הם מציינים כי מחקרים אחרים הדגימו תוצאות דומות בנשים ללא אפילפסיה, וכעת נראה כי חומצה פולית גם משפרת את התפקוד הקוגניטיבי וזוהי סיבה נוספת להמלצה על נטילת חומצה פולית בנשים המתכננות להרות.

ההשפעה החיובית של חומצה פולית על מדדי האינטליגנציה הוגבלה לתקופה סביב ההפריה, ולא זוהתה השפעה דומה במידה והחלו בטיפול בשלב מאוחר יותר במהלך ההיריון.

Lancet Neurol. Published online January 23, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מחלות אוטואימוניות מלוות בסיכון מוגבר לטרשת עורקים כליליים ואירועים איסכמיים (J Am Coll Cardiol)

    מחלות אוטואימוניות מלוות בסיכון מוגבר לטרשת עורקים כליליים ואירועים איסכמיים (J Am Coll Cardiol)

    מחלות אוטואימוניות מלוות בעומס גדול יותר של טרשת עורקים כליליים וסיכון גבוה יותר לאירועים קרדיווסקולאריים טרשתיים בעתיד, כאשר הסיכון מוגבר עוד יותר בנוכחות גורמי סיכון מסורתיים למחלות לב וכלי דם, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Journal of the American College of Cardiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חלק מהמחלות האוטואימוניות מלוות בסיכון […]

  • אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    אחת מכל עשר נשים שחלו בקורונה בהריון צפויות לפתח Long COVID (מתוך Obstetrics & Gynecology)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Obstetrics & Gynecology עולה כי 10% מהנשים שנדבקו בנגיף הקורונה בזמן הריון יפתחו Long COVID. החוקרים מאוניברסיטת יוטה בחנו את הרשומות הרפואיות של למעלה מ-1,500 נשים שחלו בקורונה בזמן הריון וניטרו את התסמינים עליהם דיווחו לאחר לפחות שישה חודשים מהזיהום. מדובר במחקר הראשון להערכת הסיכון להתפתחות Long COVID בנשים הרות. […]

  • מה בין טיפול בחסמי אלפא ובין הסיכון לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים? (Neurology)

    מה בין טיפול בחסמי אלפא ובין הסיכון לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים? (Neurology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Neurology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר בין טיפול באנטגוניסטים לקולטן α-1 – Doxazosin, Terazosin או Alfuzosin – ובין סיכון מופחת לדמנציה עם גופיפי לואי בגברים, בהשוואה לטיפולים תרופתיים אחרים. השערת המחקר הייתה כי עליה בזמינות אנרגיה במוח עשויה להאט או למנוע תהליכים נוירו-דגנרטיביים, ייתכן הודות להפחתת הצטברות […]

  • הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    הערכת כשל גדילה ותוצאות נוירולוגיות בפגות קיצונית (Journal of Perinatology)

    כשל גדילה, כפי שבא לידי ביטוי בהיקף הראש בשחרור של ילודים עם פגות קיצונית, נמצא כקשור לתוצאות התפתחותיות והתנהגותיות בגיל שנתיים, כך פורסם ב- Journal of Perinatology ד"ר ברזילי, עורך מדור נאונטולוגיה, משתף את המאמר ומוסיף מהערותיו.

  • רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    רמות אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם מנבאות סוכרת הריונית (Diabetes Care)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetes Care מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי ריכוז אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם עשוי לסייע בחיזוי הסיכון לסוכרת הריונית. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ריכוזי אלבומין מסוכרר בדם בהיריון מוקדם ובאמצע ההיריון ובין הסיכון לאבחנה של סוכרת הריונית. החוקרים מדדו את ריכוזי אלבומין מסוכרר […]

  • ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    ההשפעה של פעילות גופנית על דיכאון וחרדה בנשים לאחר-מנופאוזה (BMC Public Health)

    במאמר שפורסם בכתב העת BMC Public Health מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי פעילות גופנית עשויה לסייע בהקלה על תסמיני דיכאון בנשים לאחר-מנופאוזה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פעילות גופנית זוהתה כטיפול תא-תרופתי מבטיח להקלה על דיכאון, אך עדיין קיימת מחלוקת באשר לסוג הפעילות היעיל ביותר. מטרתם כעת הייתה להשוות ולדרג את […]

  • גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת הפרקינסון (EAN 2024)

    גן חדש למחלת פרקינסון בגיל מוקדם זוהה, תגלית שמומחים מאמינים כי תהיה לה השלכות קליניות חשובות בעתיד הלא רחוק, כך עולה מכנס האקדמיה האירופאית לנוירולוגיה 2024

  • עדויות חדשות תומכות בבטיחות ויעילות Rimegepant במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (Pain Ther)

    עדויות חדשות תומכות בבטיחות ויעילות Rimegepant במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם (Pain Ther)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pain and Therapy מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Rimegepant (נורטק) מהווה טיפול בטוח ונסבל היטב במבוגרים עם מיגרנה וגורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, כולל אלו בסיכון בינוני-עד-גבוה למחלות לב וכלי דם. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גורמי סיכון קרדיווסקולאריים עלולים להגביל את אפשרויות הטיפול כנגד מיגרנה. […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה