נוירואימונולוגיה

רופאים רבים נענים לדרישות מטופלים למתן תרופות מסחריות (JAMA Intern Med)

מסקר חדש שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine עולה כי ארבעה מכל עשרה רופאים נוהגים לעיתים או לעיתים קרובות לחלק מרשמים לתרופות מסחריות בהתאם לדרישות מטופלים גם כאשר ישנן תרופות גנריות זמינות.

החוקרים בחנו את תוצאות סקר שמילאו 1891 רופאים משבע התמחויות בנוגע להרגלי מתן מרשם לטיפול תרופתי. מהתוצאות עלה ככי רופאים שעבדו למעלה משלושים שנים נטו יותר להיענות לדרישות המטופלים למתן תרופות בשם מסחרי, בהשוואה לאלו שעסקו ברפואה עשר שנים, או פחות (43% לעומת 31%, p<0.001).

מערכת היחסים עם חברות תרופות השפיעה גם על הסיכוי שרופאים יחלקו מרשם לתרופות מסחריות. אלו שקיבלו מזונות או משקאות ללא-עלות מחברות התרופות במקום עבודתם נטו יותר להיענות לדרישות המטופלים לתרופות מסחריות, בהשוואה לאלו שלא קיבלו מוצרי מזון או משקאות ללא עלות (39% לעומת 33%, p=0.003). רופאים שנפגשו לעיתים או לעיתים קרובות עם נציגי חברות תרופות למטרות הדרכה נטו יותר לחלק מרשמים לתרופות מסחריות בהתאם לדרישות המטופלים, בהשוואה לרופאים שלא לקחו חלק במפגשים אלו (40% לעומת 34%, p=0.007). בדומה, רופאים שקיבלו דוגמיות של תרופות נטו יותר לקבל זאת ללא ויכוח (40% לעומת 31%, p=0.005).

כאשר החוקרים בחנו התמחויות שונות ברפואה, הם מצאו כי מנתחים כלליים, מרדימים, קרדיולוגים ורופאי ילדים נטו הרבה פחות להסכים לדרישות המטופלים לתרופות בשם מסחרי , בהשוואה לפנימאים (p<0.001). יתרה מזאת, אלו שעבדו במרפאות בהן רופא אחד או שניים בלבד, תועדה נטייה מוגברת להיענות לדרישות החולים בנושא, בהשוואה לאלו שעבדו בבתי חולים או בתי ספר לרפואה (46% לעומת 35%, p=0.04).

החוקרים מציעים כי התערבויות להפחתת הרגלי מתן מרשם לתרופות בשם מסחרי עשויים לכלול מתן אפשרות לבתי מרקחת במערכת הבריאות או בבתי החולים לעקוף את המרשם, אלא אם לחולה אלרגיה לחלופה גנרית. לסיום, חברות ביטוח המעוניינות להגדיל את השימוש בתרופות מסחריות עשויות לשקול איסור לרופאים לקבלת מוצרי מזון ומשקאות במקום העבודה.

JAMA Intern Med. Published online January 7, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה