נוירואימונולוגיה

איגוד הפסיכיאטרים האמריקאי העניק את אישורו ל-DSM-5 (מתוך הודעת ה-APA)

הקריטריונים האבחנתיים הסופיים של המהדורה החמישית של ה-DSM (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) אושרו ע”י ה-APA (American Psychiatric Association).

בהצהרה שפורסמה מטעם האיגוד, נמסר כי חבר הנאמנים הודיע על אישור סדרת הקריטריונים. האישור מהווה הצבעת אמון ב-DSM-5.

ברקע מסבירים המומחים כי ה-DSM-5 פותח בעזרת מיטב המומחים בתחום וסקירה מקיפה של הספרות הרפואית ומחקרים מקוריים, עם בניית המדריך במטרה לייצג בצורה הטובה ביותר את הנתונים המדעיים העדכניים.

לפי ה-APA, המהדורה האחרונה תכלול מספר הפרעות פסיכיאטריות הדומה למספר ההפרעות שפורסמו במהדורה DSM-IV.

בהודעת האיגוד נמסר כי המהדורה העדכנית של המדריך תכלול הבנייה מחדש של 20 הפרקים, בהתאם לקשר הנראה בין הפרעה אחת לשנייה, כפי שבא לידי ביטוי בדמיון בנטייה להפרעות ובמאפייני התסמינים.

המדריך החדש לא יכלול את המערכת המולטי-אקסיאלית הנוכחית, לטובת תיעוד לא-אקסיאלי של האבחנות, שישלב את הצירים שהיו מוכרים קודם לכן כציר I, II ו-III, עם גורמים פסיכו-סוציאליים וקונטקסטואליים ומוגבלות.

הקריטריונים להפרעות מהספקטרום של אוטיזם ישולבו עתה במספר אבחנות מ-DSM 4, כולל Autistic Disorder, Asperger’s Disorder, Childhood Disintegrative Disorder ו-Pervasive Developmental Disorder, לתוך אבחנה של Autism Spectrum Disorder ב-DSM-5, במטרה לסייע באבחנה מדויקת ועקבית יותר של ילדים עם אוטיזם.

הפרעת אכילה מסוג Binge Eating תעבור מנספח B של DSM-4: Criteria Sets and Axes Proveded for Further Study לחלק השני ב-DSM-5. השינוי נועד לייצג טוב יותר את התסמינים וההתנהגויות של חולים עם הפרעות אלו.

הפרעות בבקרת מצב רוח ייכללו ב-DSM-5 לאבחנה של ילדים עם אי-שקט ממושך ואירועים חוזרים של התפרצויות, שלוש פעמים בשבוע ומעלה, למשך למעלה משנה. האבחנה נועדה להתייחס לחשש בנוגע לאבחנת-יתר וטיפול-יתר בהפרעה דו-קוטבית בילדים.

Excoriation, המוכרת גם כ-Skin Picking Disorder, היא חדשה ב-DSM-5 ותיכלל בפרק העוסק בהפרעה טורדנית-כפייתית והפרעות נלוות.

הפרעת אגירה (Hoarding) היא גם חדשה ב-DSM-5. לפי ה-APA, הוספתה ל-DSM נתמכת בעדויות מדעיות באשר להפרעה זו. ההפרעה תסייע באפיון חולים עם קשיים ממושכים בסילוק או פרידה מחפצים, ללא קשר לערכם האמיתי. ההתנהגותי לרוב מלווה בהשפעה מזיקה רגשית, גופנית, חברתית, כלכלית ואף חוקית הן עבור החולה והן עבור בני משפחתו.

הקריטריונים להפרעה פדופילית נותרו ללא שינוי מ-DSM-4, אך שם ההפרעה יעודכן מפדופיליה להפרעות פדופילית.

הפרעת דחק בתר-חבלתית תיכלל בפרק חדש ב-DSM-5 בנושא Trauma and Stressor Related Disorder. מדריך DSM-5 מעניק תשומת לב רבה יותר לתסמינים התנהגותיים המלווים PTSD ומציעה ארבעה צברים אבחנתיים נפרדים במקום שלושה.

המדריך החדש יבחין בין ההבדלים בין צער ודיכאון ויכיר באבל כגורם דחק פסיכוסוציאלי חמור, העשוי להקדים אירוע דיכאון מג’ורי המתחיל זמן קצר לאחר אובדן אדם אהוב.

המדריך החדש ירחיב את הקריטריונים להפרעות למידה, במטרה לייצג הפרעות נפרדות הפוגעות ברכישת שפה והשימוש בשפת דיבור, קריאה, כתיבה או מתמטיקה.

לסיום, ה-DSM-5 ישלב קטגוריות של התמכרות ותלות בחומרים. מה-APA נמסר כי הקריטריונים הקודמים להפרעות שימוש בחומרים דרשו רק תסמין אחד בעוד שבמדריך החדש הפרעה קלה דורשת 2-3 תסמינים.

מתוך הודעת ה-APA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה