נוירואימונולוגיה

הערכה וטיפול בחולים עם Pseudobulbar Affect (מתוך Psych Congress)

האישור של מנהל התרופות והמזון האמריקאי לטיפול ב-Dextromethorphan ו-Quinidine (Neudexta), התרופה הראשונה בארצות הברית לה התוויה לטיפול ב-Pseudobulbar Affect Disorder (PBA), סיפק אפשרות טיפול בטוחה ונדרשת. עם זאת, התוויות נגד מונעות את הטיפול מחלק מהחולים, בעיקר חולים הנוטלים תרופות נגד מחלת פרקינסון.

PBA מתאפיין באירועים לא-נשלטים ולא-הולמים של צחוק ובכי, מלווה במצבים נוירולוגיים כולל חבלת ראש טראומטית, טרשת נפוצה, אירועים מוחיים ו-ALS (Amyotrophic Lateral Sclerosis), בנוסף למחלת פרקינסון והפרעות תנועה אחרות.

שיעורי ההימצאות המשוערים של PBA משתנה משמעותית, כאשר סקירה אחת הדגימה שיעורים שנעו בין 2-49% מחולי ALS ו-7-95% בחולים עם טרשת נפוצה.

ככל הנראה, עד 50% מהחולים עם מחלת פרקינסון, אירועים מוחיים וטרשת נפוצה יציגו תסמינים של PBA. חוקרים אחרים דיווחו על שיעור נמוך בהרבה של 7.1% בחולים עם מחלת פרקינסון והפרעות תנועה. עם זאת, גם שיעור של 7% באוכלוסיה כה גדולה של חולים עם מחלת פרקינסון משמעו חולים רבים הסובלים מההפרעה.

תרופות ממשפחת SSRI מהוות את הטיפול התרופתי המשותף ל-PBA בחולים אלו, אך התגובה מעורבת, ולא ניתן לומר שהתוצאות טובות.

חומרת מחלת הרקע אינה תמיד משחקת תפקיד חשוב ב-PBA. לעיתים, נגעים הממוקמים באתרים אסטרטגיים באזורים מסוימים במוח, דוגמת הצרבלום, עשויים לעורר PBA באופן בולט יותר ממספר נגעים באתרים אחרים. עם זאת, קשה לקבוע אם ישנה קורלציה עם חומרת המחלה, אך ככל הנראה, ככל שהמחלה חמורה יותר, כך הסבירות ל-PBA גבוהה יותר.

ממצא מעניין נוסף שעלה ממחקרים בנושא נוגע להשפעה של גירוי מוחי עמוק לחולים עם הפרעות תנועה, העשוי להביא להחמרת PBA. בחולים המטופלים בגירוי מוחי עמוק למעשה היארעות מוגברת של PBA לאחר הפרוצדורה, אך זו חולפת במהירות במרבית המקרים.

נוירולוגים מיומנים יכולים לזהות בקלות את התסמינים. לעיתים קרובות, חולים לאחר חבלת ראש טראומטית מציגים תסמינים התנהגותיים, אך ל-PBA תמונה ייחודית. חולים לאחר חבלת מוח טראומטית סובלים משינויי מצבי רוח, אך ב-PBA מדובר בדיסוציאציה בין הרגשות שהנוירולוג יכול לזהות באופן מיידי מאחר שהדבר בולט מאוד.

בחלק מהמקרים החולים כלל אינם מודעים לכך שהתגובה שלהם אינה הולמת, כך שהמצב עשוי להיות קשה במיוחד לזיהוי ע”י המטפלים.

בחולים שטופלו ב-Dextromethorphan ללא התוויות-נגד, התרופה נמצאה יעילה ומהווה טיפול חדש ל-PBA. חולים רבים עם PBA סובלים מקשיים קוגניטיביים האחראיים לתסמינים, אך עם אזהרת קופסא שחורה מטעם מנהל התרופות והמזון האמריקאי בנוגע לתרופות אנטי-פסיכוטיות לדמנציה, אפשרויות הטיפול מוגבלות.

הטיפול שנותר הוא תרופות סדטיביות, נוגדי-דיכאון לייצוב תסמיני דיכאון, או מייצבי מצב רוח לטיפול בשינויים במצבי הרוח, אך לפחות תרופה זו מציעה אפשרות שאינה כרוכה באזהרות קופסא שחורה.

Psych Congress 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה