נוירואימונולוגיה

חומצות שומן אומגה-שלוש משפרות את זיכרון העבודה בצעירים (PLoS One.)

בכתב העת PLoS One פורסמו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי באנשים בריאים בגילאי 18-25 שנים ייתכן שיפור בתפקוד הקוגניטיבי ובזיכרון העבודה עם הגדלת צריכת חומצות שומן אומגה-שלוש רב-בלתי-רוויות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי זיכרון עבודה הוא קריטי ליכולת לפתרון בעיות. זהו המחקר הראשון שמצא כי תוספים תזונתיים (או למעשה, כל טיפול) מביאים לשיפור ביכולת הקוגניטיבית החשובה במבוגרים צעירים ובריאים.

החוקרים זיהו קורלציה חיובית בין הרמות בדם של חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי רוויות ובין זיכרון העבודה, עדות לחשיבות של דיאטה ביכולת הקוגניטיבית בצעירים ובריאים. דיאטה אינה נוגעת רק למשקל הגוף, אלא עשויה להשפיע משמעותית על התפקוד המוחי, גם באנשים צעירים ובריאים. עם זאת, המנגנון אינו ברור.

מדגם המחקר כלל 11 צעירים בריאים, שעברו בדיקות PET (Positron Emission Tomography) לפני מתן התוספים ולאחר שישה חודשים ממתן חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי רוויות (Lovaza במינון 2 גרם ליום, המכילים DHA במינון 750 מ”ג ו-EPA במינון 930 מ”ג ליום). הם גם השלימו משימות להערכת זיכרון עבודה והערכה של הרכב חומצות השומן על הממברנה של תאי דם אדומים, לפני ואחרי מתן התוספים.

החוקרים מציינים כי התוצאות לפני מתן התוספים עמדו בקורלציה חיובית עם הרמות בדם של אומגה-שלוש (P=0.009). המשמעות היא כי תוספי אומגה-שלוש שניתנו למשתתפים עמדו בקורלציה חיובית עם זיכרון העבודה. בנוסף, חל שיפור בביצוע משימת זיכרון העבודה לאחר שישה חודשי מתן תוספי חומצות שומן אומגה-שלוש.

החוקרים מציינים כי חלק מהמחקרים הקודמים הציעו כי חסר חומצות שומן אומגה-שלוש, רב-בלתי-רוויות, מלווה בהפרעה במצב הרוח ובתפקוד הקוגניטיבי. חלק מהמחקרים רמזו גם כי תוספי אומגה-שלוש עשוי לשמש כטיפול נוסף בהפרעות נוירו-פסיכיאטריות, דוגמת הפרעות מצב רוח, סכיזופרניה והפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות.

החוקרים מסבירים כי התקפה שבין סוף גיל ההתבגרות ועד לבגרות המוקדמת (גילאי 18-25 שנים במחקר), היא תקופה פגיעה מאוד בשל הופעת מרבית התחלואות הפסיכיאטריות, כולל הפרעה דו-קוטבית וסכיזופרניה.

PLoS One. Published online October 3, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה