נוירואימונולוגיה

ההשפעה של עישון על שיעורי התמותה של חולים עם טרשת נפוצה (מתוך הקונגרס ה-28 מטעם ECTRIMS)

במהלך הקונגרס ה-28 מטעם ה-European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis הוצגו תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי עישון מעלה את הסיכון לתמותה מכל-סיבה בחולים עם טרשת נפוצה. יתרה מזאת, החוקרים מצאו כי עישון הביא לעליה בעלויות החברתיות והכלכליות בעקבות העלייה בשיעורי התמותה.

על-בסיס הממצאים הללו, החוקרים הגיעו למסקנה כי עישון מלווה בעליה משמעותית בסיכון לתמותה. הם מאמינים כי מעבר לטרשת נפוצה, ישנם גורמי סיכון הפיכים נוספים המקצרים את תוחלת החיים של החולים, ויש לקחת אותם בחשבון.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ידוע היטב כי טרשת נפוצה מעלה את שיעורי התמותה, בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. הם מאמינים כי ישנם גורמי סיכון התורמים לעליה זו, ובמידה וניתן יהיה לזהותם, אזי ניתן יהיה להפחית את שיעורי התמותה באוכלוסיית חולים זו.

עוד ידוע כי עישון משפיע על תהליכי המחלה בחולים עם טרשת נפוצה; קיים סיכון מוגבר למעבר לטרשת נפוצה מתקדמת משנית, הצטברות מוגברת של מוגבלות לאורך תקופה קצרה, וכן עליה בעומס הנגעים בבדיקות הדמיה בתהודה מגנטית ועליה באטרופיה המוחית. נתונים אודות השפעה של עישון על התמותה הם מוגבלים, ולכן זו הייתה מטרת המחקר הנוכחי.

החוקרים התבססו על נתונים קליניים ודמוגרפיים אודות 895 חולים. החולים היו במעקב מגיל הופעת המחלה עד לגיל התמותה או עד לדצמבר 2011, לפי הראשון מביניהם.

עד לדצמבר 2011 נרשמו 66 מקרי תמותה, כאשר 45 מהחולים הללו לא עישנו מעולם. הגיל הממוצע בעת התמותה עמד על 65 שנים. כל החולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית שהלכו לעולמם בקבוצה עישנו אי-פעם במהלך חייהם, זאת בהשוואה ל-50% מהחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת ראשונית וקרוב ל-70% מהחולים עם מחלה מתקדמת משנית.

שיעורי התמותה עמדו על 5.4778 ל-1,000 שנות-אדם באלו שעישנו אי-פעם ו-2.2 באלו שלא עישנו מעולם.

בקרב מעשנים נרשם סיכון גבוה יותר לתמותה, עם יחס סיכון של 2.13 בהשוואה לאלו שלא עישנו מעולם.

החוקרים בחנו גם את העלויות החברתיות והכלכליות של ההבדל הנ”ל בשיעורי התמותה. בקבוצה זו בלבד, הם חישבו כי האובדן של שנות חיים פוטנציאליות הסתכם ב-1799 שנים ב-66 מקרי התמותה המוקדמת, עם עלות עודפת לאוכלוסיה של כ-14 מיליון דולרים.

מדו”ח נוסף שפרסמו החוקרים על-בסיס אותו מדגם עלה כי בחולים עם טרשת נפוצה נרשמה שכיחות מוגברת של מעשנים, וכי זוהה קשר בין עישון במהלך החיים ובין התקדמות מהירה יותר של המחלה.

מתוך הקונגרס ה-28 מטעם ה-European Committee for Treatment and Research in Multiple Sclerosis

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה