נוירואימונולוגיה

האם דיאטה עתירת-ליקופן מפחיתה את הסיכון לאירועים מוחיים? (Neurology)

חוקרים מפינלנד מדווחים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Neurology כי דיאטה עתירת ליקופן, המצוי בעגבניות ומוצרים על-בסיס עגבניות, עשויה להפחית את הסיכון לאירועים מוחיים בגברים.

החוקרים מצאו כי בגברים עם הריכוז הגבוה ביותר של ליקופן בדם, הסיכון לאירועים מוחיים במהלך למעלה מעשור היה נמוך בהרבה, בהשוואה לגברים עם רמות נמוכות של ליקופן בדם.

החוקרים מסבירים כי ליקופן הינו נוגד-חמצן פוטנטי, המפחית את השינויים החמצוניים של חלקיקי LDL, הצעד הפתוגני הראשון באירועים צרברווסקולאריים. לקופן מפחית את התהליך הדלקתי, מעכב את סינתזת כולסטרול, משפר את התפקוד החיסוני ומונע הצטברות טסיות ותרומבוזיס, ובאופן זה מפחית את הסיכון לאירועים מוחיים.

החוקרים בחנו את הקשר בין קרטינואידים, רטינול ואלפא-טוקופרול ובין אירועים מוחיים ב-1031 גברים מפינלנד, בגילאי 46-65 שנים.

במהלך מעקב ממוצע של 12.1 שנים, 67 גברים אובחנו עם אירוע מוחי, כולל 50 אירועים מוחיים איסכמיים.

לאחר תקנון רב-משתני לגיל, שנת בדיקה, מדד מסת גוף, לחץ דם סיסטולי, עישון, רמות LDL בדם, סוכרת והיסטוריה של אירועים מוחיים, בגברים ברבעון העליון של רמות ליקופן (מעל 0.22 מיקרומול לליטר) השכיחות של אירועים מוחיים מכל-סוג או אירועים מוחיים איסכמיים הייתה נמוכה יותר, בהשוואה לגברים שצרכו את הכמות הקטנה ביותר (0.030 מיקרומול לליטר, או פחות).

לא זוהה קשר בין ריכוז אלפא-קרוטן, ביתא-קרוטן, אלפא-טוקופרול ורטינול ובין הסיכון לאירועים מוחיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בתוצאות קודמות שהצביעו על קשר בין צריכת עגבניות ומוצרי מזון על-בסיס עגבניות ובין סיכון מופחת לאירועים מוחיים ואירועים מוחיים איסכמיים. התוצאות תומכות בהמלצה להקפיד על צריכת למעלה מחמש מנות פירות וירקות ביום, הצפויה להביא לירידה גדולה במספר האירועים המוחיים ברחבי העולם.

Neurology. 2012;79:1540-1547

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה