נוירואימונולוגיה

האיגוד האמריקאי לרפואת ילדים חוזר על עמדתו כנגד שימוש בטרמפולינה (Pediatrics)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Pediatrics מופיעה אזהרה מטעם ה-American Academy of Pediatrics המביעה שוב את עמדת הארגון כנגד שימוש פנאי בטרמפולינה.

הכותבים מסבירים כי למרות שחלה ירידה בשיעורי הפציעות עקב שימוש בטרמפולינה משנת 2004, הסיכון לנזק חמור נותר גבוה יחסית. לדבריהם, שיעור הפציעות עקב טרמפולינה עמדו על 70 ל-100,000 מקרים בילדים בגילאי 0-4 שנים בשנת 2009, ועלו ל-160 ל-100,000 מקרים בילדים בגילאי 5-14 שנים. שיעור הפציעות בקבוצות גילאים אלו דומה לפציעות עקב רכיבה על אופניים או ציוד במשחקי מגרשים, כמו גם לסיכון בבריכות שחייה.

מרבית הפציעות עקב שימוש בטרמפולינה מופיעות כאשר אנשים רבים משתמשים בה בו-זמנית, והאדם הקטן ביותר מצוי בסיכון גבוה עד פי 14 לפציעה, בשל הבדלי המשקל והכישורים המוטוריים הפחות מפותחים. נפילה אחראית ל-27-39% מהפציעות, והסיכון לנפילות עולה כאשר טרמפולינה מונחת על משטח שאינו מאוזן.

השימוש בפדים אינו מעלים את הסיכון וכשליש עד מחצית מהפציעות אירעו תחת השגחת מבוגר. פציעות בילדים מתחת לגיל 6 שנים מהוות 22-37% מכלל המקרים הפונים לחדר מיון.

למרות שפציעות של כף הרגל והקרסול הן הנפוצות ביותר (למעלה מ-60% באחד המחקרים), 10-17% מהפציעות מערבות את אזורי הראש והצוואר, ו-0.5% מכלל הפציעות עקב שימוש בטרמפולינה מובילות לנזק נוירולוגי קבוע.

הכותבים מפרטים מספר המלצות בהצהרתם:

·         על רופאי ילדים להמליץ כנגד שימוש פנאי בטרמפולינה.

·         על מחזיקי טרמפולינה בביתם לוודא כי פציעות טרמפולינה מכוסות בביטוח שלהם.

·         כל שימוש בטרמפולינה יוגבל למשתמש אחד בכל עת.

·         מבוגרים המכירים את הנחיות הבטיחות ישגיחו בזמן השימוש בטרמפולינה.

·         יש לבחון ולבדוק באופן שגרתי את מצב הטרמפולינה, ולהשליך טרמפולינות מוזנחות.

לפי ההצהרה, עד שיהיה מידע נוסף בנוגע לבטיחות השימוש בטרמפולינות בזמינות בפארקים ותוכניות ספורט מובנות הכוללות טרמפולינה, האזהרה תקפה גם לתנאים אלו.

לסיכום, על רופאי ילדים לקחת חלק פעיל בהמלצה כנגד שימוש בטרמפולינה. על בני המשפחה להבין כי חלק גדול מהפציעות מתרחשות על המזרן עצמו, והנתונים הזמינים כיום אינם מוכיחים כי השימוש ברשתות או פדים מפחית משמעותית את הסיכון לפציעות.

Pediatrics. Published online September 24, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה