נוירואימונולוגיה

הערכת תוצאות הוספת וויטמין D לטיפול ב-Interferon Beta-1b בחולי טרשת נפוצה (J Neurol Neurosurg Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Neurology, Neurosurgery & Psychiatry עולה כי הוספת וויטמין D לטיפול ב-Interferon Beta-1b בחולים עם טרשת נפוצה מביאה להפחתת פעילות המחלה לפי בדיקות MRI.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הבטיחות והיעילות של מתן וויטמין D כתוספת לטיפול ב-Interferon Beta-1b בחולים עם טרשת נפוצה. לשם כך, הם ערכו מחקר כפל-סמיות, מבוקר-פלסבו, אקראי, שכלל 66 חולים. היעדים העיקריים כללו את נטל המחלה (BOD או Burden of Disease) לפי בדיקות MRI (Magnetic Resonance Imaging), שיעור החולים עם רמות 25-Hydroxyvitamin D של 85 ננומול לליטר ומעלה או רמות PTH (Parathyroid Hormone) של 20 ננוגרם לליטר ומטה, ומספר תופעות לוואי. יעדים משניים כללו את מספר הנגעים שעברו האדרה בסריקת T1 ונגעים חדשים בסריקת T2 בבדיקת MRI , שיעורי התלקחות שנתיים, שינויים במדד EDSS (Expanded Disability Status Scale) ומבחני הליכה.

חציון השינוי במדד BOD עמד על 287 mm3 בקבוצת הפלסבו ו-83 mm3 בקבוצת ההתערבות (p=0.105). רמות 25(OH)D עלו מממוצע של 54 ננומול לליטר ל-110 ננומול לליטר בקבוצת המטופלים בוויטמין D (p<0.0001). בחולים בקבוצת ההתערבות נרשם מספר נמוך יותר של נגעים חדשים בסריקת T2 (p=0.286) ומספר נמוך משמעותית של נגעים שעברו האדרה בסריקת T1 (p=0.004), כמו גם מגמה של הפחתת הצטברות מוגבלות (p=0.071) ושיפור מרחקי הליכה.

לא תוארו הבדלים משמעותיים בתופעות הלוואי או בשיעורי ההתלקחות השנתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הוספת וויטמין D לטיפול באינטרפרון מביאה להפחתת פעילות המחלה לפי בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית בחולים עם טרשת נפוצה.

J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2012;83(5):565-571

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה