נוירואימונולוגיה

הערכת שיעורי התלקחות ומוגבלות בעקבות טיפול ב-Fingolimod בחולים עם טרשת נפוצה (The Lancet Neurology)

במחקר FREEDOMS (FTY720 Research Evaluating Effects of Daily Oral therapy in MS)

החוקרים מצאו כי טיפול ב-Fingolimod הפחית משמעותית את שיעורי ההתלקחות השנתיים ואת הסיכון להתקדמות מוגבלות, בהשוואה לפלסבו. כעת ערכו החוקרים ניתוח לפי תתי-קבוצות במטרה לקבוע אם התועלת שדווחה בכללה האוכלוסייה נכונה גם בתתי-קבוצות של חולים עם מאפיינים שונים.

תתי הקבוצות הוגדרו מראש, הוגדרו מראש ושונו מעט בהמשך או הוגדרו פוסט-הוק, לפי נתונים דמוגרפים (כולל מין וגיל), מאפייני המחלה (כולל מדדי מוגבלות, שיעורי התלקחות ומדדי נגעים) ותגובה לטיפול קודם (כולל סקירת חולים המתאימים לטיפול ב-Fingolimod לפי ההתוויות האירופאיות).

החוקרים מדווחים כי טיפול ב-Fingolimod במינון 0.5 מ”ג לווה בירידה מובהקת סטטיסטית בשיעורי התלקחות שנתיים, בהשוואה לפלסבו בכל הקבוצות למעט בחולים מעל גיל 40 שנים: יחס שיעורי ההתלקחות השנתיים נע בין 0.76 בחולים מעל גיל 40 ל-0.29 בחולים עם התלקחות למרות טיפול באינטרפרון-ביתא במהלך השנה שקדמה להכללה במחקר.

יחס הסיכון להתקדמות מוגבלות במהלך 24 חודשים עם טיפול ב-Fingolimod במינון 0.5 מ”ג, בהשוואה לפלסבו, נע בין 0.85 בחולים עם נפח נגעי T2 של 3300 ממ”ק ומטה ל-0.32 בחולים עם מדד EDSS ( Expanded Disability Status Scale) של מעל 3.5.

בחולים עם התלקחות ונגעים פעילים למרות טיפול באינטרפרון-ביתא במהלך השנה הקודמת, יחס שיעורי ההתלקחות השנתיים עם Fingolimod במינון 0.5 מ”ג, בהשוואה לפלסבו, עמד על 0.38, ובחולים שלא קיבלו טיפול קודם עם התפתחות מהירה של מחלה חמורה עמד על 0.33. יחס הסיכון להתקדמות מוגבלות במהלך 24 חודשים עמד על 0.68 ו-0.73, בהתאמה, בקבוצות אלו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מהסקירה עולה כי השפעות Fingolimod היו עקביות לאורך מרבית קבוצות החולים שנבחנו.

The Lancet Neurology, Early Online Publication

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה