נוירואימונולוגיה

הסיכונים והתועלת של בדיקת EEG פולשנית (Neurosurgery)

מוח גירוי חשמלי

ממחקר חדש עולה כי שיעור הסיבוכים בעקבות בדיקת EEG (Electroencephalopathy) פולשנית להערכת אפילפסיה חמורה בילדים נע סביב 50%; עם זאת, אירועים אלו לרוב לא מובילים לנזק קבוע, בעוד שהתועלת של בדיקה זו עשויה להיות משמעותית. ממצאי המחקר פורסמו במהדורת דצמבר של כתב העת Operative Neurosurgery.

מהסקירה הרטרוספקטיבית של בדיקות EEG פולשניות ב-95 ילדים מלונדון עלה כי שיעור הסיבוכים (כולל זיהומים ודלף נוזל שדרה) עומד על כ-49%. למרות ש-30% מהמקרים היו חמורים דיו בכדי להביא להארכת משך האשפוז, אף אחד מהמקרים לא הוביל לתמותה או לנזק נוירולוגי קבוע.

מדגם המחקר כלל ילדים בגיל ממוצע של 11 שנים, עם אפילפסיה חמורה (כ-200 פרכוסים בחודש). הפרוצדורות נערכו בין השנים 1994-2009.

מהתוצאות עולה כי ב-51.1% מהמקרים לא נרשמו סיבוכים, ובקרב אלו עם סיבוכים, 14.9% פיתחו זיהומים, ב-10.6% זוהה דלף של נוזל שדרה , ב-6.4% התפתחה נפיחות מוחית וב-17% דימום. כאמור, לא זוהה נזק נוירולוגי קבוע כתוצאה מסיבוכים אלו.

שיעור הסיבוכים היה נמוך יותר בכ-20% בילדים מתחת לגיל שנתיים, בעוד שבילדים גדולים יותר תועד שיעור גבוה יותר של נפיחות מוחית.

בדיקת EEG פולשנית הובילה לזיהוי של פרכוסים בלבד ב-68.9% מהחולים, ו-89.4% מהילדים עברו ניתוח אפילפסיה במהלך הסרת האלקטרודות, כאשר זוהה קשר בין שיעורי ההצלחה של הניתוח ובין דיוק התיעוד בבדיקת EEG.

40.5% מהחולים לא פיתחו פרכוסים לאחר הפרוצדורה, וב-80% מהילדים נרשמה ירידה של למעלה מ-50% בתדירות הפרכוסים.

למרות שהמחקר מדגיש את השיעור הגבוה של הסיבוכים האפשריים בעקבות בדיקת EEG פולשנית, יש לשקול את הממצאים אל מול התועלת האפשרית בחולים הסובלים מפרכוסים חמורים. חולים אלו עם אפילפסיה חמורה ומסכנת חיים, אינם מגיבים היטב לטיפול תרופתי.

חלק מהמנתחים דיווחו על ירידה בבצקת מוחית בעקבות מתן סטרואידים, אך החוקרים מדווחים כי הם נמנעו מטיפול מונע בסטרואידים בשל ההשפעה נוגדת הפרכוס שלהם. עם זאת, מאחר שנפיחות מוחית הייתה נפוצה יותר בילדים גדולים יותר (p=0.01), החוקרים כותבים כי ייתכן ויש מקום למתן סטרואידים במקרים אלו.

Neurosurgery. 2011;69:169-175

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה