נוירואימונולוגיה

חסר TMLHE בכרומוזום X בגברים עם אוטיזם (מתוך כנס ICHG/ASHG)

מחיקה של גן TMLHE (Teimethyllysine Hydroxylase Epsilon) על כרומוזום X זוהתה במספר גברים עם אוטיזם, כך עולה מתוצאות מחקר רב-מרכזי, שהוצגו בכנס השנתי ה12 מטעם ה-International  Congress of Human Genetics/ הכנס השנתי ה-61 מטעם ה-American Society of Human Genetics.

מאחר ש-TMLHE מקודד לאנזים הראשון ביצירת קרניטין, החוקרים סבורים כי חסר קרניטין הינו גורם סיכון אפשרי לאוטיזם, לפחות בגברים, וכי קיים קשר בין אוטיזם ובין חסר תזונתי של קרניטין או TMLHE, וניתן למנוע זאת ע”י תוספים תזונתיים.החוקרים מסבירים כי המחיקה של הגן מובילה להפרעה במטבוליזם של סינתזת קרניטין.

במסגרת המחקר התבססו החוקרים על בדיקות CGH (comparative genomic hybridization) לשמונה פרובנדים לאוטיזם, כולם כללו מחיקות באקסון 2 לגן TMLHE. 24 משתתפים נוספים עם מחיקות דומות שימשו כביקורות.

החוקרים העריכו את פעילות TMLD במשתתפים הומוזיגוטים למחיקת TMLHE. התוצאות הדגימו אובדן פעילות אנזים TMLD בפרובנדים של אוטיסטים ובביקורות שאינן חולות, מכאן עולה כי מחיקה של אקסון 2 בגן TMLHE אינה מובילה לאובדן פעילות של האנזים. החוקרים ביקשו גם לבחון אם חסר TMLHE גורם להפרעות מטבוליות.

במטרה לתת מענה לשאלה זו, הם בחנו שני אחאים אוטיסטים עם מחיקות באקסון 2, וכן חמישה חולים אחרים, שאינם קרובי-משפחה, עם אותה מחיקה. הם זיהו עליה ב-TML וירידה ב-Hydroxyl-TML, כמו גם ירידה ברמות Gamma-butyrobetaine בדם ובשתן. בשני האחים, רמות קרניטין חופשי בגילאי 15-17 היו תקינות. עם זאת, זאת ככל הנראה בשל צריכה תזונתית של קרניטין, ולא ידוע מהן רמות קרניטין במוחם של שני הבנים או מה היו רמות קרניטין כאשר היו תינוקות קטנים.

החוקרים גם ביקשו לקבוע אם חסר TMLD הינו גורם נפוץ לאוטיזם. התשובה הינה שלילית כאשר העריכו את פעילות TMLD באוטיסטים ובביקורות, הם לא מצאו עדות לחסר TMLD.

לסיום, החוקרים שאלו אם חסר TMLHE הינו גורם סיכון לאוטיזם. מבחינת הנתונים עולה כי אין הבדל בשכיחות מחיקות באקסון שתיים בין קבוצת המקרים והביקורות. הם גם מצאו כי מחיקות באקסון 2 היו נפוצות בגברים שאינם חולים, עם שכיחות של כאחד מכל כ-350 גברים. מנגד, כאשר השוו מקרים מורכבים עם הביקורות, הם מצאו כי שכיחות מחיקה באקסון 2 הייתה נפוצה פי שלוש בפרובנדים מולטיפלקסים, בהשוואה לביקורות. כאשר בחנו שבעה פרובנדים מולטיפלקסים עם מחיקת TMLHE, החוקרים ביקשו לבחון אם אותה מחיקה עשויה לעבור מאם אוטיסטית לבנה. ב-6 מבין 7 אחאים אוטיסטים זוהתה המחיקה האמורה (p<0.029).

בסיכומו של דבר, החוקרים קובעים כי חסר TMLHE הינו גורם סיכון לאוטיזם (p=0.0014).

החוקרים חישבו גם את החדירות של חסר TMLHE לאוטיזם ומצאו כי מדובר בשיעור של 2.2-37%, כלומר, חדירות יחסית נמוכה. עם זאת, הם שיערו כי ייתכן ובאוכלוסיה עם צריכה תזונתית ירודה של קרניטין, דוגמת צמחוניים, החדירות עשויה להיות גבוהה יותר.

בכנס השנתי ה12 מטעם ה-International  Congress of Human Genetics/ הכנס השנתי ה-61 מטעם ה-American Society of Human Genetics

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה