נוירואימונולוגיה

מה בין הופעת פרכוסים ובין הביוץ במחזורים החודשיים (Epilepsia)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי פרכוסים כלליים, טונים-קלונים, מופיעים בתדירות גבוהה ב-30% במהלך השלב ללא-ביוץ, בהשוואה לשלב הביוץ של המחזור החודשי, ובנשים עם פרכוסים אלו יחס אסטרוגן-פרוגסטרון גבוה משמעותית, עובדה התומכת בהשערה לפיה להורמונים תפקיד חשוב בפעילות פרכוסית.

תדירות פרכוסים חלקיים מורכבים ופרכוסים חלקיים פשוטים לא הייתה שונה לפי שלב הביוץ.

כשליש מהמחזורים החודשיים בנשים עם אפילפסיה הם מחזורים ללא ביוץ, שיעור גבוה פי שלוש מנשים באוכלוסייה הכללית. ייתכן כי קיים קשר בין שכיחות מוגברת של מחזורים ובין נטייה מוגברת לפרכוסים כלליים.

מדגם המחקר כלל 92 נשים עם פרכוסים פוקאליים עמידים לטיפול, שנטלו משטר יציב של תרופות אנטי-אפילפטיות, עם מחזורים חודשים עם ובלי ביוץ.

הנשים תיעדו את הופעת פרכוסים, סוג הפרכוסים ותאריכי המחזורים החודשיים במהלך שלושה מחזורים עוקבים. במטרה לקבוע את מצב הביוץ בכל מחזור, הם מדדו את רמות אסטרדיול ופרוגסטרון מדגימות דם במהלך כל מחזור. רמת פרוגסטרון של 5 ננוגרם למ”ל ומעלה העידו על מחזור עם ביוץ.

מאחר שלנשים במחקר היו מחזורים עם ובלי ביוץ, ניתן היה להשתמש בכל אישה כביקורת של עצמה מבחינת גיל, סוג הפרכוס, משך האפילפסיה ונטילת טיפול אנטי-אפילפטי. תדירות הפרכוסים היומית הושוותה אל מול זו של 92 נשים בימים של מחזורים עם ובלי ביוץ.

מהמחקר עולה כי פרכוסים כלליים, טונים-קלוניים, תועדו ב-29.3% מ-92 הנשים, בעוד שפרכוסים מוקדיים מורכבים ופרכוסים מוקדיים פשוטים תועדו ב-72.8% ו-33.7%, בהתאמה. תדירות הפרכוסים הייתה גבוהה יותר ב-29.5% עבור פרכוסים כלליים, טונים-קלוניים, משניים במהלך מחזורים ללא ביוץ, בהשוואה לשכיחות במהלך מחזור חודשי עם ביוץ.

החוקרים מסבירים כי בהעדר ביוץ, לא מיוצרת כמות מספקת של פרוגסטרון, ומכן חשיבות יחס אסטרוגן לפרוגסטרון. אסטרוגן נוטה לעודד הופעת פרכוסים ולפרוגסטרון מטבוליט בעל תכונות נוגדות-פרכוס משמעותיות.

תדירות הביוצים הייתה דומה בכל הנשים עם פרכוסים, אך יחס אסטרוגן לפרוגסטרון היה גבוה יותר רק באלו עם פרכוסים כלליים. החוקרים מסבירים כי פרולקטין עולה אחר פרכוסים, וסביר מאוד כי יעלה יותר לאחר פרכוס כללי, מאשר לאחר פרכוס מוקדי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מתוצאות המחקר עולה האפשרות כי אסטרדיול עשוי לעודד פרכוסים, בעוד שפרוגסטרון עשוי למנוע אותם.

Epilepsia. Published online July 14, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה