נוירואימונולוגיה

עיבוד בדיחות במוח האנושי (מתוך J Neurosci)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של כתב העת Journal of Neuroscience עולה כי המוח האנושי מעבד בדיחות הכוללות דו-משמעות של מילים בהפעלה משולבת של איזורי שפה ואיזורי תגמול חיובי.

אחד המרכיבים בבדיחות רבות הינו דו-משמעות של מילים. במחקר זה בצעו החוקרים functional MRI ב-12 משתתפים בריאים על מנת לחקור את התהליך הנוירולוגי של תפיסת בדיחות המבוססות על דו-משמעות. החוקרים השוו בין בדיחות המתבססות על דו-משמעות של מילים לבין משפטים הכוללים מילים בעלות משמעויות נוספות, אך ללא הומור, וכן בדיחות אשר לא התבססו על מילים בעלות משמעות כפולה.

החוקרים מצאו כי האיזורים left inferior temporal gyrus, left inferior frontal gyrus מעורבים בעיבוד משמעויות לשוניות בהבנת שפה. עיבוד של בדיחות המתבססות על דו-משמעות של מילים נמצא כמערב רשת רחבה יותר הכוללת שני איזורים אלה יחד עם temporoparietal junction בשני הצדדים. כמו כן, שמיעת בדיחות נמצאה קשורה בפעילות מוגברת ברשת של איזורים תת-קורטיקליים, כולל amygdala, ventral striatum, midbrain . איזורים אלה ידועים כקשורים בחוויית תגמול חיובי (positive reward ). רמת הפעילות באיזורים אלה נמצאה קשורה בתפיסה הסובייקטיבית של כמה מצחיקה הבדיחה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי תוצאות אלה מאפשרות הבנה מדוייקת יותר של עיבוד נוירונלי וקוגניטיבי של דו-משמעויות לשוניות, ושל הבנת בדיחות המתבססות על דו-משמעויות אלה. החוקרים מצאו תבנית מסויימת של פעילות מוחית המופיעה בתגובה לבדיחה הכוללת דו-משמעות של מילים. תבנית זו משלבת את האיזורים של עיבוד שפה עם איזורי התגמול החיובי המופעלים בתגובה לבדיחות באופן כללי. התבנית מדגימה את התרומה הנוספת של שפה ומשחקי מילים לתענוג הכולל מבדיחה. החוקרים מציינים כי מידע זה עשוי להיות שימושי בהערכת מטופלים אשר נמצאים במצב וגטטיבי. בעזרת fMRI ניתן יהיה לזהות האם המטופל מסוגל עדיין לחוות רגשות חיוביים.

J Neurosci 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה