נוירואימונולוגיה

האם טיפול ב-Fingolimod עשוי לסייע לחולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית? (מתוך כנס ENS)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

תוצאות שני מחקרים חדשים אשר הוצגו בכנס השנתי ה-21 של ה-European Neurological Society (ENS) תומכות בתועלת שבטיפול בתכשיר Fingolimod בחולים עם טרשת נפוצה (Multiple Sclerosis, MS) התקפית-הפוגתית, לרבות ירידה בשיעורי ההתקפים השנתיים ובסיכון להתקדמות מוכחת בפגיעה התפקודית תוך שלושה חודשים, וכן יעילות בחולים עם פעילות מחלה מתמשכת.

התכשיר Fingolimod אושר לשימוש בידי ה-Food and Drug Administration (FDA) האמריקאי בחודש ספטמבר 2010, והינו מודולטור של הקולטן לספינגוזין-1 פוספט (והראשון מקבוצתו) אשר אושר לשימוש בטיפול בטרשת נפוצה. התכשיר נחשב למעשה לתכשיר הפומי הראשון המשנה את מהלך המחלה ומביא לירידה בהתקפים ולעיכוב התקדמות הפגיעה התפקודית בחולים עם סוגים התקפיים של טרשת נפוצה.

החוקרים מציינים כי אישור התרופה בידי ה-FDA ניתן בהתבסס על תוצאותיהם של שני מחקרים בשלב 3, והם מחקר ה-FTY720 Research Evaluating Effects of Daily Oral Therapy in Multiple Sclerosis (FREEDOMS) ומחקר ה-Trial Assessing injectable interferoN vS FTY720 Oral in RrMS (TRANSFORMS), אשר פורסמו שניהם בגיליון פברואר של New England Journal of Medicine.

בהרצאה במסגרת הכנס האמור, הציגו חוקרים ניתוח תת-קבוצה של נתונים ממחקר ה-FREEDOMS בן השנתיים. במחקר שלב 3 זה, 1,272 חולים עם טרשת נפוצה התקפית-הפוגתית הוקצו אקראית לקבלת טיפול של פעם ביום ב-Fingolimod (כקפסולות במינון 0.5 מ”ג או 1.25 מ”ג), או לחילופין תרופת דמה, למשך כשנתיים.

החוקרים מדווחים כי סך של 1,033 חולים (81%) נותרו במחקר בתום שנתיים של מעקב. הטיפול ב-Fingolimod הביא לירידה בשיעורי ההתקפים השנתיים בהשוואה לתרופת הדמה: חולים עם פגיעה תפקודית קלה (1,060 חולים) הראו ירידה יחסית של 52% כתוצאה מטיפול במינון 0.5 מ”ג של התרופה וירידה של 66% כתוצאה מטיפול במינון 1.25 מ”ג, בהשוואה לתרופת הדמה (p<0.001).

בחולים עם פגיעה תפקודית בינונית עד קשה, שיעורי ההתקפים השנתיים עמדו על 66% ו-54% כתוצאה מטיפול בשני המינונים, בהתאמה (p<0.001).

בנוסף, נמצא באותו מחקר כי השימוש ב-Fingolimod קשור בירידה בהתקדמות הפגיעה התפקודית, וכי הסיכון להתקדמות פגיעה זו היה דומה בחולים שכבר טופלו ובכאלו שטרם קיבלו טיפול תרופתי קודם לכן.

בהרצאה נוספת, הציגה קבוצה אחרת של חוקרים תוצאות ניתוח נתונים ממחקר TRANSFORMS, לפיהן התועלת של טיפול ב-Fingolimod נצפתה גם בקרב חולי MS אשר חוו פעילות מתמשכת של המחלה חרף טיפול תרופתי קודם.

כפי שדיווחנו בעבר, במחקר TRANSFORMS, הוקצו החולים אקראית לקבל טיפול ב-Fingolimod במינון 0.5 מ”ג או 1.25 מ”ג ליום, או לחילופין טיפול שבועי בזריקות תוך-שריריות של Interferon-1a למשך 12 חודשים. בשלב ההמשך של המחקר בן 12 החודשים, המשיכו החולים שהוקצו לקבל Fingolimod את אותו המינון או לחילופין הועברו מהטיפול באינטרפרון, והוקצו בנוסף לקבלת מינון של 0.5 מ”ג או לחילופין 1.25 מ”ג של Fingolimod.

החוקרים מדווחים כי השימוש ב-Fingolimod היה יעיל בהורדת פעילות המחלה בתת-הקבוצה של החולים עם פעילות מחלה מתמשכת (משמע הישנות אחת בשנה החולפת ולפחות נגע אחת המואדר-גדוליניום בעת ההערכה בתחילת המעקב) ואשר קיבלו לפחות טיפול אחד המשנה את מהלך המחלה (Interferon, Glatiramer acetate, או Natalizumab) בשנה שקדמה למחקר.

בתחילת המחקר, פעילות המחלה הייתה קיימת באותו השיעור, בין רבע לשליש מהחולים, וזאת ללא תלות בקבוצת המחקר אליה השתייכו. בתום שנה של מעקב, פעילות המחלה נמשכה בפחות מ-2% מהחולים שטופלו ב-Fingolimod, לעומת 12.1% (21 מתוך 173) מהחולים שטופלו ב-Interferon beta-1a.

בשלב ההארכה של המחקר, פעילות המחלה נותרה נדירה בחולים שטופלו ב-Fingolimod במהלך השנה השנייה למעקב (2.0% בחולים שטופלו במינון 0.5 מ”ג; 1.5% בחולים שטופלו במינון 1.25 מ”ג). בחולים אשר הועברו מזרוע הטיפול ב-Interferon ל-Fingolimod (במינון 0.5 מ”ג), שיעור החולים אשר הראו פעילות מחלה ירד מ-13.7% ל-3.0% בלבד.

לטענת החוקרים, ממצאים אלו מספקים תמיכה נוספת בכך שהתכשיר Fingolimod הינו יעיל יותר מאשר Interferon beta-1a בחולים אשר סבלו מפעילות מחלה מתמשכת חרף טיפול תרופתי קודם. הם מוסיפים כי צפוי שחלק לא מבוטל מהחולים המתחילים טיפול ב-Fingolimod בפועל יהיו כאלה אשר קיבלו טיפול תרופתי קודם לכן. עבור חלקם, הסיבה להחלפת הטיפול התרופתי היא זו שגרמה להמשך פעילות המחלה, וממצאי המחקר הנוכחי תומכים לדבריהם בהחלטה להחליף טיפול תרופתי. במרבית חולים אלו, הטיפול שקיבלו קודם לכן יהיה קרוב לוודאי Interferon או Glatiramer acetate, ואולם יש מעט מידע בלבד ביחס לבטיחות וליעילות של החלפת טיפול ב-Natalizumab ב-Fingolimod.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים, טוען כי מחקרים אלו תומכים בראיות הקיימות בכל הנוגע ליכולת להכליל (generalizability) מתוצאות המחקרים הקליניים המקוריים. לדבריו, לצד השפעת הטיפול המתמשכת אשר הודגמה ככל הנראה בשלב ההארכה של המחקר, הרי שתוצאות אלו מספקות לקלינאי מידע רב יותר העשוי לסייע בהחלטתו לבחור טיפול זה או אחר בחולים עם טרשת נפוצה.

מתוך הכנס השנתי ה-21 של ה-European Neurological Society (ENS) אשר נערך בליסבון, פורטוגל, בחודש יוני 2011.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שימוש בטאבלטים בפעוטות מלווה בשכיחות גבוהה יותר של תסמיני כעס ותסכול (JAMA Pediatrics)

    שימוש בטאבלטים בפעוטות מלווה בשכיחות גבוהה יותר של תסמיני כעס ותסכול (JAMA Pediatrics)

    חשיפה יומית נרחבת יותר לזמן מסך בקרב פעוטות מלווה בביטויים אינטנסיביים יותר של כעס בשלב מאוחר יותר בחייהם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics. המחקר הפרוספקטיבי כלל מדגם של 315 פעוטות (54% בנים) שהיו בני 3.5 שנים בשנת 2020. ההורים של הפעוטות דיווחו על משך הזמן שהילדים השתמשו בטאבלטים בימות השבוע ובסופי […]

  • טיפול ב-Ubrogepant עשוי למנוע התקף מיגרנה לפני הופעת כאב ראש (Neurology)

    טיפול ב-Ubrogepant עשוי למנוע התקף מיגרנה לפני הופעת כאב ראש (Neurology)

    טיפול מוקדם ב- Ubrogepant(אוברלוי) במינון 100 מ”ג מלווה במצב תפקודי טוב יותר, פחות הגבלות בפעילות ושביעות רצון גבוהה יותר לאחר 24 שעות בחולים עם מיגרנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Neurology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעות של Ubrogepant במהלך שלב פרודרומלי של מיגרנה על תוצאים לפי דיווח מטופלים במחקר PRODROME, […]

  • טיפול ב-Tolebrutinib דוחה התקדמות מוגבלות משנית לטרשת נפוצה (מתוך הודעת חברת Sanofi)

    טיפול ב-Tolebrutinib דוחה התקדמות מוגבלות משנית לטרשת נפוצה (מתוך הודעת חברת Sanofi)

    בהודעה לעיתונות מטעם חברת סאנופי דווח על תוצאות מחקר בשלב 3, מהן עולה כי טיפול ב- Tolebrutinib דחה הופעת התקדמות מוגבלות בהשוואה לפלסבו בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית ללא התלקחויות. מחקר HERCULES הינו מחקר אקראי, כפל-סמיות, להערכת הבטיחות והיעילות של Tolebrutinib – מעכב Bruton’s Tyrosine Kinase, בחולים עם טרשת נפוצה מתקדמת שניונית ללא-התלקחויות, בהשוואה […]

  • האם טרשת נפוצה מגנה מפני מחלת אלצהיימר? (Annals of Neurology)

    האם טרשת נפוצה מגנה מפני מחלת אלצהיימר? (Annals of Neurology)

    פתולוגיה של משקעי עמילואיד, המאפיינת מחלת אלצהיימר, נמוכה ב-50% בחולים עם טרשת נפוצה בהשוואה לאלו ללא המחלה הנוירולוגית, כך עולה מניתוח נתוני סמנים בדם. במאמר שפורסם בכתב העת Annals of Neurology כותבים החוקרים כי הממצאים מעידים על השפעה מגנה אפשרית של טרשת נפוצה מפני מחלת אלצהיימר. מדגם המחקר כלל 100 חולים עם טרשת נפוצה (גיל […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Ocrelizumab בזריקה תת-עורית לטיפול בטרשת נפוצה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר מתן Ocrelizumab בזריקה תת-עורית לטיפול בטרשת נפוצה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר פורמולה תת-עורית של Ocrelizumab (אוקרוואס) לטיפול בטרשת נפוצה התקפית וטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית. הזריקה התת-עורית ניתנת על-ידי איש צוות רפואי בתוך כאשר דקות והינה הזריקה התת-עורית הראשונה והיחידה מסוגה הניתנת פעמיים בשנה ומאושרת לטיפול בטרשת נפוצה התקפית וטרשת נפוצה מתקדמת ראשונית. האישור הנוכחי מבוסס על נתונים […]

  • האם נוגדי-היסטמינים עלולים לעורר פרכוסים בילדים? (JAMA Netw Open)

    האם נוגדי-היסטמינים עלולים לעורר פרכוסים בילדים? (JAMA Netw Open)

    טיפול בנוגדי-היסטמינים מדור ראשון מלווה בעליה משמעותית בסיכון להופעת פרכוסים בילדים, עליה הבולטת במיוחד באלו בגילאי 6-24 חודשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים מקוריאה השלימו מחקר חתך להערכת הסיכון לפרכוסים על-רקע טיפול בנוגדי-היסטמינים מדור ראשון. הם בחנו את הנתונים אודות 11,729 ילדים עם אירוע פרכוסי (ביקור בחדר מיון עם […]

  • תוצאות מבטיחות לפסילוציבין במינון גבוה לטיפול בדיכאון (BMJ)

    תוצאות מבטיחות לפסילוציבין במינון גבוה לטיפול בדיכאון (BMJ)

    מינון גבוה של פסילוציבין מלווה בהקלה גדולה יותר בתסמיני דיכאון לעומת פלסבו או Escitalopram, ללא סיכון מוגבר לאירועים חריגים חמורים, כך עולה מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת BMJ. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת התועלת של טיפול מונותרפי בתכשירים פסיכדליים לעומת Escitalopram בחולים עם אבחנה קלינית של דיכאון. הסקירה כללה 811 משתתפים (גיל ממוצע של 42.49 […]

  • האם קטמין עדיף על נזעי חשמל בטיפול בדיכאון בינוני עמיד לטיפול? (JAMA Netw Open)

    האם קטמין עדיף על נזעי חשמל בטיפול בדיכאון בינוני עמיד לטיפול? (JAMA Netw Open)

    בחולים עם דיכאון בדרגה מתונה עד פחות מחמורה העמיד לטיפול קודם תתכן תועלת לטיפול בקטמין במקום ניסיון טיפול בנזעי חשמל (Electroconvulsive Therapy, או ECT), כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חולים עם דיכאון עמיד לטיפול סובלים מעומס תחלואה רב ושיעורים גבוהים יותר של פגיעה עצמית […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה