נוירואימונולוגיה

האם למינון שנתי גבוה של וויטמין D השפעה על מצב הרוח? (The British Journal of Psychiatry)

מתוצאות מחקר אקראי ומבוקר חדש שפורסם ב-British Journal of Psychiatry עולה כי מינון שנתי גבוה של וויטמין D לא הביא לשיפור הבריאות המנטאלית של נשים קשישות; ממצאים אלו אינם תומכים בהשערה לפיה לתוספי וויטמין D תתכן השפעה חיובית על מצב הרוח.

החוקרים מציינים כי התקדמות שחלה לאחרונה בהבנת הפיזיולוגיה מחזקת את הטענה לפיה קיים קשר בין מצב וויטמין D ובין הבריאות הנפשית. למרות שיש עדויות אפידמיולוגיות אודות קשר חיובי בין רמות וויטמין D ובין הבריאות הנפשית, אין נתונים ממחקרים אקראיים ומבוקרים, ומחקרים קטנים העלו תוצאות שונות בנושא. המחקר הנוכחי Vital D הינו המחקר האקראי, מבוקר-פלסבו הראשון להערכת ההשפעות של תוספי וויטמין D על מצב הרוח ותסמיני דיכאון.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-2,300 נשים בגיל 70 ומטה, עם גורם סיכון לשבר ירך, שחולקו באקראי לטיפול בוויטמין D במינון של 500,000 IU (Cholecalciferol) או פלסבו, שניתנו פעם בשנה (סתיו/חורף) למשך 3-5 שנים רצופות. התוצא העיקרי של המחקר היה נפילות ושברים תוצאות אלו פורסמו בעבר. הסקירה הנוכחית התמקדה בנתונים אודות המצב הנפשי של החולים הללו.

החוקרים מדווחים כי אין הבדל מובהק בין קבוצות המטופלים בוויטמין D ופלסבו באף אחד מהתוצאים להערכת הבריאות הנפשית. למרות רמות גבוהות יותר של 25-Hydroxyvitamin D בקבוצת הנשים שטופלו בוויטמין D, מדדי השאלונים להערכת הבריאות הנפשית לא היו שונים משמעותית בהשוואה לקבוצת הפלסבו. החוקרים מסכמים וכותבים כי התוצאות אינן תומכות במתן טיפול בוויטמין D במינון שנתי גבוה בנשים מבוגרות, וכי העדויות הזמינות בשלב זה אינן מספקות בכדי להצביע על קשר סיבתי בין חסר וויטמין D ובין מצב רוח דיכאוני.

The British Journal of Psychiatry (2011) 198: 357-364

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה